Employer Brand Center

insikter från Randstad Employer Brand Research

Randstad Employer Brand Research är världens mest omfattande undersökning inom Employer Branding med 26 medverkande länder. Undersökningen sammanställer vad svenska folket tycker är viktigast när de väljer arbetsgivare. 

att bygga ett starkt Employer Brand

Genom insikter från Randstad Employer Brand Research kan du ligga steget före i den ökande konkurrensen i slaget om talangerna. Vilka är deras drivkrafter, vad motiveras de av och vad de har för preferenser? Ladda ner vår rapport från 2016 för att få kunskap om vad svenska folket anser viktigast vid val av arbetsgivare och vad som är viktigt när du ska bygga ditt Employer Brand.

ladda ner rapporten från 2016

Employer Brand Research powered by Randstad
Employer Brand Research powered by Randstad

lär känna din målgrupp

Randstad Employer Brand Research ger dig insikterna som du behöver för att förstå vad som driver och motiverar svenskarna vid val av arbetsgivare. Du kan även använda insikterna för att forma din organisations Employer Branding strategi.  

Vi undersöker årligen flera olika ämnen, globalt och lokalt i varje enskilt land. Huvudfokus för Randstad Employer Brand Research är att samla in information om vad människor tycker är attraktivt hos en arbetsgivare. Vi tittar extra noga på några utvalda företag, sektorer samt 10 nyckelattribut, t ex lön, karriärutveckling och utbildning.

fakta & siffror 2016

  • kontor.gif 28 %
    tycker att tillverkning är den mest attraktiva sektorn i Sverige
  • kalender.png 44 %
    skulle vilja ha en flexibel arbetstid
  • arbetsmiljo.png 61 %
    tycker att en trivsam arbetsmiljö är viktigast när de väljer jobb
  • flextid.png 46 %
    föredrar att arbeta på distans ibland

vilka var de mest attraktiva arbetsgivarna 2016?

om Randstad Employer Brand Research

Vilka deltar i Randstad Employer Brand Research?

Vilka deltar?
Med 26 medverkande länder är Randstad Employer Brand Research världens mest omfattande employer branding-undersökning. För att säkerställa undersökningens objektivitet väljer vi ut de 150 största företagen i varje land. 

Dessa presenteras sedan för ett representativt urval av respondenter; anställda, studerande och arbetssökande i åldern 18–65 år. En viss viktning mot personer under 40 görs eftersom undersökningens huvudsakliga målgrupp är potentiella medarbetare.

Hur skiljer sig undersökningen?
Till skillnad från liknande undersökningar är HR-personal, anställda eller experter inte inbjudna att delta i undersökningen, vilket garanterar maximal objektivitet.

Respondenterna ombeds att identifiera de företag som de känner igen och får sedan uppge om de skulle vilja arbeta för dem. Slutligen ombeds respondenterna utvärdera företagen på 10 nyckelpunkter som ger en tydligare bild av uppfattningen om arbetsgivarens varumärke.

Hur skiljer sig undersökningen?

vinnare Randstad Award 2016

Baserat på undersökningen korar vi en vinnare av priset Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. För tredje året i rad tog IKEA hem det ärofyllda priset 2016. På andra och tredjeplats kom Sveriges Television och Sveriges Radio.

2016 presenterades även två nya priskategorier: årets brand awareness och årets raket. Utmärkelsen för årets brand awareness gick till ICA, det företag som har störst namnmedvetenhet i Sverige. Årets raket tilldelas det företag som har gjort en extraordinär klättring på listan och priset gick till Systembolaget, som klättrat från plats 14 till plats 6.