Musiktjänsten Spotify tar för första gången hem titeln Sveriges mest attraktiva arbetsgivare i Randstad Employer Brand Research – en årlig undersökning som visar på vilka arbetsgivare som är mest eftertraktade bland svenskarna. Bolaget rankas bland annat högt när det kommer till kriterier som möjligheten att jobba på distans. På andra plats i listan över attraktiva arbetsgivare hamnar fjolårets vinnare, möbelföretaget Ikea, följt av biltillverkaren Volvo Cars. Priset delas årligen ut av rekryterings- och bemanningsföretaget Randstad.

Varje år ger tusentals svenskar sin syn på vad som är viktigast hos en arbetsgivare i Randstad Employer Brand Research, världens största oberoende employer branding-undersökning. I år har drygt 4 600 svenskar svarat på vad de tycker om Sveriges 150 största bolag och myndigheter. Resultatet visar att Spotify är den mest attraktiva arbetsgivaren 2022.

– Det finns många utmärkelser som rankar attraktiva arbetsplatser, och det känns naturligtvis fantastiskt roligt att toppa den högst ansedda mätningen i Sverige, säger Katarina Berg, CHRO på Spotify.

Det är första gången som Spotify kvalificerar sig till Randstad Employer Brand Research. Men streamingtjänsten är inte bara etta i den totala rankingen. De klassas även högst när det kommer till anställdas möjligheter att jobba på distans. Därtill hamnar bolaget på andra plats när respondenterna utvärderar företagen efter kriterier som trivsam arbetsmiljö, attraktiva löner och förmåner, ekonomisk ställning och gott rykte.

– Spotify har varit pionjärer när det gäller flexibla arbetsformer. De var tidiga med att införa jobb på distans vilket bidrog till att man kunde ställa om snabbt under pandemin. De har bevisat att det går att uppnå goda affärsmässiga resultat oavsett vart man bedriver sitt arbete. Ett stort grattis till Spotify, säger Catrine Jack, employer branding-expert på Randstad.

– På Spotify får man arbeta kreativt precis i gränslandet mellan näringslivet, tekniken och populärkulturen. Det tror jag att många eftersträvar. Därtill vet jag att många har uppskattat hur Spotify har hanterat pandemin. Vi har haft ett tydligt fokus på mental hälsa och var snabba att implementera en Work From Anywhere-strategi. Vi har rustat såväl medarbetare som chefer att samarbeta i en mycket diversifierad och distribuerad organisation, fortsätter Katarina Berg.

På andra plats återfinns möbeltillverkaren Ikea som kammat hem titeln som Sveriges mest attraktiva arbetsgivare totalt fem gånger under de nio år som undersökningen genomförts. I år rankas bolaget högst i kategorierna: finansiell ställning, gott rykte och anställningstrygghet. På tredje plats hamnar biltillverkaren Volvo Cars som även dem belönas för sin starka ekonomi och sitt goda anseende, samt möjligheterna till karriärutveckling.

Sex av de tio bäst placerade bolagen är nya i årets lista. Bland annat hamnar nykomlingen AFRY på en fjärdeplats – strax före public service-bolaget Sveriges Television som återigen tar en topp tio-placering. Därefter landar matjätten Ica på en sjätteplats som framför allt premieras för sin sunda ekonomi.

sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2022:

1. Spotify (ny)
  4. AFRY (ny)
  5. Sveriges Television (ny)
  6. Ica (ny)
  7. Systembolaget (10)
  8. Ericsson (ny)
  10. Linköpings universitet (ny)

ladda ner fullständig rapport

om randstad employer brand research.

Världens mest omfattande oberoende undersökning inom employer branding, utförd av Kantar TNS på uppdrag av Randstad. Totalt djupintervjuas över 163 000 personer i 31 länder om sin inställning till landets 150 största arbetsgivare, sett till antalet anställda. I Sverige har ett representativt urval om 4 614 respondenter intervjuats om vad de värdesätter hos en arbetsgivare.