Varannan svensk använder inte LinkedIn, enligt en Sifo-undersökning som rekryterings- och bemanningsföretaget Randstad har genomfört. Dessutom är det fler som använder LinkedIn för att hålla sig uppdaterad på kollegor och vänner, än att leta eller söka efter jobb. Randstads rekryteringsexpert har tagit fram sina fem bästa tips på hur du använder LinkedIn för att sticka ut bland andra kandidater. 

Jobbportalen och världens största professionella nätverk LinkedIn kan göra arbetslivet enklare. Trots det använder sig varannan svensk (50 %) inte av LinkedIn, enligt Randstads senaste Sifo-undersökning. Det är fler kvinnor än män som inte använder plattformen, 55 procent av kvinnorna jämfört med 45 procent av männen.  

Det vanligaste sättet att använda LinkedIn är att hålla sig uppdaterad på kontakter, vänner och kollegor (44 %), enligt undersökningen. Drygt var tredje (39 %) använder det sociala nätverket till att hålla sig uppdaterad inom olika yrkesområden, branscher och företag, 34 procent för att nätverka och 31 procent för att leta eller söka efter nya jobb. 

Stora geografiska skillnader 



LinkedIn-användandet skiljer sig även om man tittar på olika regioner. I Stockholm (65 %) och i Sydsverige (55 %) används LinkedIn flitigast. De som bor i Småland använder sig minst av plattformen (29 %) följt av norra Mellansverige (38 %) och mellersta Norrland (38 %).

  • De som inte finns på LinkedIn idag missar arbetsmarknaden i digital form. Det finns många möjligheter med en digital arbetsmarknad, som kan underlätta för dem som vill ta nästa steg i karriären. Till exempel kan de som inte aktivt hinner söka jobb bli kontaktade av rekryterare eller företag bara genom att finnas där. Arbetsmarknaden blir även större och möjliggör för människor att hitta sitt drömjobb i en annan del av landet eller utomlands, säger Kristin Olofsson, senior rekryteringsspecialist på Randstad.

     

Här följer 5 tips från Randstads rekryteringsspecialist Kristin Olofsson på hur du får ut det mesta av LinkedIn:

1. Se din LinkedIn-sida som ett digitalt cv

Uppdatera din sida ofta. Komplettera även med information om varje jobb du har haft. Från en rekryterares perspektiv är det till exempel intressant med fem punkter om dina ansvarsområden under varje jobb. 

2. Sökordsoptimera din sida

Genom att leta efter sökordsstatistik på Google Trends och få in de orden som folk faktiskt söker på är det fler som hittar till din sida.  

3. Var inte rädd för att skapa kontakt med människor du är intresserad av att connecta med

​​​​​​LinkedIn är ett närverksforum och inte kompisforum. Det är därför inte konstigt alls att skapa kontakt med människor du inte känner, men vill få kontakt med. Tvärtom uppfattas det som positivt att du är motiverad och intresserad. 

4. Interagera med andra

Kommentera och gilla inlägg som du gillar, men kommentera gärna om du inte håller med också.  

5. Skriv inlägg själv för att synas 

Att skriva inlägg själv är ett bra sätt att visa vem du är yrkesmässigt, men även värderingsmässigt. Det är riktiga människor bakom skärmarna så var inte rädd att uttrycka vad du tycker och tänker. Det tas oftast emot positivt. 

 

om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 30 augusti–6 september 2022. Totalt intervjuades 1488 personer i åldern 18–65 år, varav 1192 personer inom sysselsättning. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.

om randstad

Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom bemanning, rekrytering och HR-lösningar. Målsättningen är att bidra till en bättre arbetsmarknad, detta genom att hitta rätt matchning mellan företag och arbetssökande. Detta sammanfattas med bolagets mission – shaping the world of work.

kontakt
Sanne Jakobsen - pressansvarig
Sanne Jakobsen - pressansvarig

sanne jakobsen

pressansvarig

sanne.jakobsen@randstad.se
076-899 65 58