Rådgivnings- och revisionsföretaget EY är den mest attraktiva arbetsgivaren inom finanssektorn. Det visar rekryterings- och bemanningsföretaget Randstads årliga Employer Brand Research som bygger på intervjuer med över 4 600 svenskar. EY rankar bland annat högt inom kriterierna att erbjuda attraktiva löner samt goda möjligheter till distansarbete. Handelsbanken och Folksam hamnar på andra respektive tredje plats.

Varje år ger tusentals svenskar sin syn på vad som är viktigast hos en arbetsgivare i Randstad Employer Brand Research, världens största oberoende employer branding-undersökning. I år har drygt 4 600 svenskar svarat på vad de tycker om Sveriges 150 största bolag och myndigheter. Resultatet visar att musiktjänsten Spotify är den mest attraktiva arbetsgivaren, följt av möbeltillverkaren Ikea och fordonstillverkaren Volvo Cars.

Rådgivnings- och revisionsföretaget EY placerar sig etta inom finanssektorn. Bland alla undersökta företag placerar de sig dessutom på tredje plats när det gäller kriterierna attraktiva löner och förmåner samt anställdas möjligheter till distansarbete. Just lönen är ett kriterium som prioriteras högre i år än i fjol. 56 procent av svenskarna sätter stor vikt vid detta i valet av arbetsgivare – jämfört med 54 procent 2021.

– EY har under flera år placerat sig högt i vår undersökning och detta år är inget undantag. Nyckeln till framgången är att de har varit villiga att förändra sina arbetssätt samt utveckla personalens kompetenser och yrkesroller för att möta det nya behovet av finansiella tjänster. Det är bara att gratulera, säger Catrine Jack, employer branding-expert på Randstad.

Handelsbanken kniper andraplatsen och prisas främst för sitt finansiella välmående. Det gör även Folksam som tar hem tredjeplatsen och som även rankas högt inom kriteriet anställningstrygghet.

sveriges mest attraktiva finansbolag 2022:

1. EY
  2. Handelsbanken
  3. Folksam
  4. SEB
  5. Swedbank
  6. If Skadeförsäkring
  7. PwC
  8. Skandia
  9. Länsförsäkringar
  10. Trygg Hansa

sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2022:

1. Spotify (ny)
  4. AFRY (ny)
  5. Sveriges Television (ny)
  6. Ica (ny)
  7. Systembolaget (10)
  8. Ericsson (ny)
  10. Linköpings universitet (ny)

ladda ner fullständig rapport

om randstad employer brand research.

Världens mest omfattande oberoende undersökning inom employer branding, utförd av Kantar TNS på uppdrag av Randstad. Totalt djupintervjuas över 163 000 personer i 31 länder om sin inställning till landets 150 största arbetsgivare, sett till antalet anställda. I Sverige har ett representativt urval om 4 614 respondenter intervjuats om vad de värdesätter hos en arbetsgivare.