Musikjätten Spotify toppar listan över Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2023. Det visar Randstad Employer Brand Research som årligen rankar Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. På andraplats hamnar möbeltillverkaren Ikea, följt av public service-bolaget Sveriges Television. Utmärkelsen delas ut av rekryterings- och bemanningsföretaget Randstad.

Randstad Employer Brand Research är världens största oberoende employer branding-undersökning. I år har drygt 4 300 svenskar svarat på vad de tycker om Sveriges 150 största bolag och myndigheter. Resultatet visar att Spotify är den mest attraktiva arbetsgivaren 2023, precis som förra året då de för första gången kvalificerade sig för undersökningen och direkt placerade sig i topp. Bolaget rankas bland annat högt när det kommer till kriterier som finansiellt välmående och attraktiva löner och förmåner.

– Det känns fantastiskt kul att för andra året i rad utses till Sveriges mest attraktiva arbetsgivare i Randstads undersökning. Våra konkurrenskraftiga löner och generösa villkor spelar säkert in, men det som gör Spotify unikt är att vi är ett People First-företag. När våra medarbetare växer, växer Spotify. När våra medarbetare mår bra, då mår även företaget bra. Det gör Spotify till en arbetsplats där medarbetare trivs, är stolta, mår bra och utvecklas, säger Katarina Berg, CHRO på Spotify.

På andra plats återfinns möbeltillverkaren Ikea som kammat hem titeln som Sveriges mest attraktiva arbetsgivare totalt fem gånger under de tio år som undersökningen genomförts. Sveriges Television som klättrat två placeringar från 2022 hamnar i år på en tredjeplats.

– Stort grattis till Spotify! Ett bolag som inte bara revolutionerat sättet vi lyssnar på musik utan som även förändrat synen på hur och vad en arbetsgivare kan vara och erbjuda. Med en stimulerande och kreativ arbetsmiljö är det inte konstigt att Spotify etablerat sig som en topparbetsgivare i Sverige, en position som länge dominerats av Ikea, säger Catrine Jack, employer branding-expert på Randstad.

I år placerar sig både Försvarsmakten och Försvarets materielverk bland de 10 mest attraktiva arbetsgivarna jämfört med föregående år.

– I årets undersökning hamnar både Försvarsmakten och Försvarets materielverk bland de mest attraktiva arbetsgivarna. Det kan förklaras av att vi dels har krig i vår omvärld och dels att de arbetat framgångsrikt med att bygga sitt arbetsgivarvarumärke de senaste åren, säger Catrine Jack.

Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2023:

1. Spotify  (1)
  2. Ikea (2)
  3. Sveriges Television (5)
  4. Försvarets materielverk (ny)
  5. AFRY (4)
  6. Epiroc (ny)
  7. Volvo Cars (3)
  8. Försvarsmakten (ny)
  9. Volvo Group (9)
  10. EY (ny)

Frågor till Spotify kan skickas till press-se@spotify.com

randstad employer brand research_employer branding

hela rapporten av randstad employer brand research 2023 kan du ladda ner här.

ladda ner rapporten

om randstad employer brand research

Världens mest omfattande oberoende undersökning inom employer branding, utförd av Kantar TNS på uppdrag av Randstad. Totalt djupintervjuas närmare 163 000 personer i 32 länder om sin inställning till landets 150 största arbetsgivare, sett till antalet anställda. I Sverige har ett representativt urval om 4326 respondenter intervjuats om vad de värdesätter hos en arbetsgivare.  Läs mer om randstad employer brand research här.

Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom bemanning, rekrytering och HR-tjänster. Målsättningen är att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden, detta genom att se potentialen i människor och därmed hitta rätt matchning mellan företag och arbetssökande. Genom att kombinera sin passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper Randstad människor och företag att uppnå deras fulla potential. De kallar det Human Forward. För mer information, besök www.randstad.se

om spotify

Spotify är världens mest populära prenumerationstjänst för strömmat ljud med mer än 500 miljoner månatliga användare och 205 miljoner premiumanvändare. Med närvaro på 180 marknader, och med mer än 100 miljoner låtar och 5 miljoner poddar i sin katalog, har Spotify förändrat hur människor får tillgång till och lyssnar på musik och podcasts.

kontakt
Sanne Jakobsen - pressansvarig