Försvarets materielverk är den mest attraktiva myndigheten att jobba för om svenskarna får välja. Det visar rekryterings- och bemanningsföretaget Randstads årliga Employer Brand Research som bygger på intervjuer med över 4 300 svenskar. Försvarets materielverk prisas främst för sin anställningstrygghet och för finansiellt välmående. Därefter kommer Försvarsmakten och Sveriges lantbruksuniversitet på andra respektive tredje plats bland myndigheterna i undersökningen.

I årets upplaga av Randstads Employer Brand Research har över 4 300 svenskar svarat på vad de tycker om Sveriges 150 största bolag och myndigheter. Listan toppas av musiktjänsten Spotify, följt av möbeltillverkaren Ikea och Sveriges Television.

Bland myndigheterna tar Försvarets materielverk hem förstaplatsen. De placerar sig även på fjärde plats i den totala topplistan över Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2023. De rankas högst inom kriterierna god anställningstrygghet och finansiellt välmående. Försvarsmakten är den näst mest attraktiva arbetsplatsen bland myndigheterna och rankas högt främst för att man erbjuder bra möjligheter till karriärutveckling.

– Att Försvarets materielverk och Försvarsmakten hamnar högst bland myndigheterna i årets undersökning kan dels förklaras av kriget i vår omvärld; det känns viktigare än någonsin att vara med och göra skillnad. Därtill har de arbetat mycket framgångsrikt med att bygga sitt arbetsgivarvarumärke vilket nu ger resultat. Det är bara att gratulera, säger Martin Sjögren, avtalsansvarig för offentlig sektor på Randstad.

På tredje plats hamnar Sveriges lantbruksuniversitet som främst får höga betyg för ett gott rykte.

Sveriges mest attraktiva myndigheter att arbeta för 2023:

1. Försvarets materielverk (6)
  2. Försvarsmakten (3)
  3. Sveriges lantbruksuniversitet (ny)
  4. Regeringskansliet (4)
  5. Linköpings universitet (1)
  6. Tullverket (5)
  7. Kungliga tekniska högskolan (ny)
  8. Polisen (9)
  9. Lunds universitet (ny)
  10. Göteborgs universitet (10)

Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2023:

1. Spotify (1)
  3. Sveriges Television (5)
  4. Försvarets materielverk (ny)
  5. AFRY (4)
  6. Epiroc (ny)
  8. Försvarsmakten (ny)
  10. EY (ny)
illustration av en hand som håller i ett diagram

hela rapporten av randstad employer brand research 2023 kan du ladda ner här.

om randstad employer brand research

Världens mest omfattande oberoende undersökning inom employer branding, utförd av Kantar TNS på uppdrag av Randstad. Totalt djupintervjuas närmare 163 000 personer i 32 länder om sin inställning till landets 150 största arbetsgivare, sett till antalet anställda. I Sverige har ett representativt urval om 4326 respondenter intervjuats om vad de värdesätter hos en arbetsgivare.  Läs mer om randstad employer brand research här.

Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom bemanning, rekrytering och HR-tjänster. Målsättningen är att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden, detta genom att se potentialen i människor och därmed hitta rätt matchning mellan företag och arbetssökande. Genom att kombinera sin passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper Randstad människor och företag att uppnå deras fulla potential. De kallar det Human Forward. För mer information, besök www.randstad.se