För andra året i rad är rådgivnings- och revisionsföretaget EY finanssektorns mest attraktiva arbetsgivare. På en andraplats kommer Länsförsäkringar som klättrar från fjolårets niondeplats. Det visar rekryterings- och bemanningsföretaget Randstads årliga Employer Brand Research som bygger på intervjuer med över 4 300 svenskar.

För andra året i rad är musiktjänsten Spotify den mest attraktiva arbetsgivaren enligt svenska folket, följt av möbelvaruhuset IKEA och public service-bolaget Sveriges Television. Inom finanssektorn är det EY som rankas högst, och som även placerar sig på plats nummer tio av samtliga 150 arbetsgivare i studien. EY rankas framför allt högt inom kriterierna finansiellt välmående och att erbjuda bra karriärmöjligheter.

– Under flera år har EY placerat sig högt i vår undersökning. De har varit duktiga på att förändra sina arbetssätt samt utveckla personalens kompetenser och yrkesroller för att möta nya behov av finansiella tjänster, säger Catrine Jack, employer branding-expert på Randstad.

På en andraplats bland finansbolagen hamnar Länsförsäkringar följt av Handelsbanken som därmed återigen är den bäst placerade storbanken. Länsförsäkringar som klättrat från en niondeplats till en andraplats uppskattas främst för god ekonomi och bra geografisk placering. Handelsbanken hyllas också för god ekonomi samt bra löner och förmåner. Nya på top-tio-listan bland finansbolagen är Nordea.

Sveriges mest attraktiva finansbolag 2023:

1. EY (1)
  2. Länsförsäkringar (9)
  3. Handelsbanken (2)
  4. Folksam (3)
  5. SEB (4)
  6. Swedbank (5)
  7. Nordea (ny)
  8. PwC (7)
  9. Skandia (8)

Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2023:

1. Spotify (1)
  3. Sveriges Television (5)
  4. Försvarets materielverk (NY)
  5. AFRY (4)
  6. Epiroc (ny)
  8. Försvarsmakten (ny)
  10. EY (ny)
illustration av en hand som håller i ett diagram

hela rapporten av randstad employer brand research 2023 kan du ladda ner här.

om randstad employer brand research

Världens mest omfattande oberoende undersökning inom employer branding, utförd av Kantar TNS på uppdrag av Randstad. Totalt djupintervjuas närmare 163 000 personer i 32 länder om sin inställning till landets 150 största arbetsgivare, sett till antalet anställda. I Sverige har ett representativt urval om 4326 respondenter intervjuats om vad de värdesätter hos en arbetsgivare.  Läs mer om randstad employer brand research här.

om Randstad

Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom bemanning, rekrytering och HR-tjänster. Målsättningen är att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden, detta genom att se potentialen i människor och därmed hitta rätt matchning mellan företag och arbetssökande. Genom att kombinera sin passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper Randstad människor och företag att uppnå deras fulla potential. De kallar det Human Forward. För mer information, besök www.randstad.se