Ikea utses till Sveriges näst mest attraktiva arbetsgivare i Randstad Employer Brand Research och är därmed nummer ett bland retailbolagen. Möbelföretaget rankas högst när det kommer till kriterierna finansiellt välmående, gott rykte och trygga anställningar. Matjätten Ica och statliga Systembolaget hamnar på andra respektive tredje plats. Utmärkelsen delas ut av rekryterings- och bemanningsföretaget Randstad och bygger på intervjuer med över 4 600 svenskar.

Varje år ger tusentals svenskar sin syn på vad som är viktigast hos en arbetsgivare. Resultatet redogörs i Randstad Employer Brand Research, världens största oberoende employer branding-undersökning. Detta år har svenskarna tyckt till om Sveriges 150 största bolag och myndigheter. Vinnaren 2022 är musiktjänsten Spotify som kvalificerar sig till undersökningen för första gången i år.

Ikea blir tvåa i den totala rankingen och toppar därmed listan över de mest attraktiva retailbolagen. Av alla undersökta bolag är Ikea den arbetsgivare som rankas högst inom fyra av de tio kriterier som bolagen utvärderas inom; trevlig arbetsmiljö, balans mellan jobb och fritid, finansiellt välmående och gott rykte. En trevlig arbetsmiljö är det som värderas högst bland svenskarna i valet av arbetsgivare. Hela 69 procent anser det vilket är en knapp ökning jämfört med siffrorna från 2021 (66%).

– Ikea har under flera års tid satsat för att skapa en trevlig och inkluderande arbetsmiljö för sina medarbetare. Det har resulterat i att man har fått ett rykte som en ansvarsfull arbetsgivare som värderar en sund och trivsam företagskultur. Ett stort grattis till Ikea, säger Catrine Jack, employer branding-expert på Randstad.

Matkedjan Ica tar hem silvret bland retailbolagen och placerar sig även på sjätte plats i den totala listan över Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2022. Tredjeplatsen kammas hem av statliga Systembolaget.

Retail har högst kännedom av alla 14 sektorer i undersökningen. När det gäller branschens attraktivitet anses den ligga något under medelvärdet. I stället anser svenskarna att fordonssektorn är den mest attraktiva branschen.

sveriges mest attraktiva retailbolag 2022:

1. Ikea
  2. Ica
  3. Systembolaget
  4. Clas Ohlson
  5. Fazer
  6. Axfood
  7. Apoteket
  8. Stadium
  9. H&M
  10. Apotek Hjärtat

sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2022:

1. Spotify (ny)
  4. AFRY (ny)
  5. Sveriges Television (ny)
  6. Ica (ny)
  7. Systembolaget (10)
  8. Ericsson (ny)
  10. Linköpings universitet (ny)

ladda ner fullständig rapport

om randstad employer brand research.

Världens mest omfattande oberoende undersökning inom employer branding, utförd av Kantar TNS på uppdrag av Randstad. Totalt djupintervjuas över 163 000 personer i 31 länder om sin inställning till landets 150 största arbetsgivare, sett till antalet anställda. I Sverige har ett representativt urval om 4 614 respondenter intervjuats om vad de värdesätter hos en arbetsgivare.