om randstad.

Med över 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom bemanning, rekrytering och HR-lösningar. Målsättningen är att bidra till en bättre arbetsmarknad, detta genom att hitta rätt matchning mellan företag och arbetssökande. Detta sammanfattas med bolagets mission – shaping the world of work.

2020-06-01 | Läkare är yrket som ger allra högst status i Sverige följt av vd och advokat. Längst ned på listan över statusyrken hamnar kabinpersonal, influencer och fotomodell. Det visar en undersökning som genomförts av Randstad/Sifo.

En Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av rekrytering- och bemanningsföretaget Randstad för att rangordna statusyrken visar att nära två av tre (64%) anser att läkaryrket ger högst status, följt av vd (52%), advokat (48%), professor (46 %) och domare (43%). Lägst status har kabinpersonal (1%) följt av influencer, fotomodell, meterolog, reklamare/PR-konsult och krögare (2%).

– I dessa tider när det riktas ett stort strålkastarljus mot sjukvården är det glädjande att se att läkare är ansett som det högst rankade statusyrket, utan konkurrens. Andra yrken med viktiga samhällsfunktioner rankas däremot inte lika högt. Svenskarnas inställning till statusyrken kan emellertid komma att förändras efter den rådande coronapandemin, säger Camilla Campelo, hr-direktör på Randstad.

advokatyrket – om kvinnor får välja

Undersökningen visar att åsikterna skiljer sig en del mellan män och kvinnor. Betydligt fler kvinnor (56%) än män (40%) tycker exempelvis att advokatyrket ger högst status. Endast läkaryrket står högre i rang, enligt kvinnorna. Yrken som psykolog och influencer rankas också högre av kvinnor än av män. Å andra sidan rankas entreprenör, ambassadör och idrottsproffs högre bland män än bland kvinnor.

vd har högst status bland yngre

Åsikterna skiljer sig något mellan åldrarna. Exempelvis svarar 60 procent av personerna i åldern 18-34 år att vd-yrket har högst status, jämfört med 44 procent bland 50-65-åringarna och 50 procent bland de i åldern 35-49 år. Att arbeta som veterinär är däremot något som ger hög status i den allra äldsta åldersgruppen. Bland dem anser 17 procent att veterinäryrket ger högst status, att jämföra med endast 8 procent i den yngsta åldersgruppen.

Vilken eller vilka av följande yrken tycker du ger högst status att jobba i? (Topp 20-lista)

1. Läkare 64%
  19. Entreprenör 13%
  20. Veterinär 12%

om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 23-27 januari 2020. Totalt intervjuades 1319 personer i åldern 18-65 år, varav 1247 inom sysselsättning (Heltid, deltid, egen företagare, studerande, arbetslös). Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Sanne Jakobsen

pressansvarig | sanne.jakobsen@randstad.se | 076-899 65 58