vad är en produktägare?
Som produktägare ser du till att företaget tar fram relevanta och vinstdrivande produkter som matchar den efterfrågan som finns bland kunderna. Förutom att säkerställa att produkterna är genomförbara ska du se till att maximera avkastningen på den investering som din arbetsgivare har lagt på produkten. Ditt jobb går ut på att hantera alla utmaningar som kan dyka upp under processen och som inte hanteras av sälj- och marknadsavdelningen, utvecklings- och designteamet eller slutanvändarna själva.
Inom varje företag och produkt finns det en unik konstellation av användare, utvecklare och företag, där ditt jobb går ut på att anpassa dig utifrån den produktnisch du arbetar med. Om du exempelvis arbetar med en produkt som ska säljas till privatkunder kan det handla om miljontals potentiella kunder som kommer i kontakt med produkten, och som produktägare ska du se till att utformningen passar så många kunder som möjligt. Det i sig kommer att göra produkten mer lönsam i längden.
lediga jobbvad gör en produktägare?
I rollen som produktägare kommer du att hålla kontakten med viktiga parter inom företag och företagsledningen. Det är exempelvis du som målar upp en vision för produkten, genom att lokalisera vilket behov som produkten fyller och vilka problem den är kan lösa. Det är du som ska hitta målgruppen för produkten ni utvecklar. Du behöver också vara behjälplig för designteamet, med målet att göra produkten så bra som möjligt och testa den när den är klar.
Som produktägare behöver du vara expert på marknadstrender, kvalitativ och kvantitativ data från marknadsundersökningar och analys av konkurrensen på marknaden. När du förstår produktens potentiella roll kan du prioritera olika funktioner och lägga upp en lämplig plan för att nå målbilden.
Skulle ett jobb som produktägare passa din strategiska planeringsförmåga? Läs då vidare för att ta reda på mer om vilka kompetenser och kvalifikationer som krävs för att lyckas i rollen som produktägare.
genomsnittlig lön som produktägare
På en alltmer konkurrensutsatt marknad är produktägare en eftertraktad roll hos många olika företag. För att kunna konkurrera med andra företag inom samma bransch krävs det att man är bra på att målgruppsanpassa sina produkter och tjänster. Det gör att produktägare ofta har en viktig roll och gör att förhandlingsläget av lönen är bra.
De olika branscherna kan ha varierande löneläge vilket påverkar lönen för dig som produktägare. Det här gör det svårt att peka på vad den genomsnittliga lönen är för en produktägare på den svenska arbetsmarknaden. Vidare kan en roll som produktägare vara utformad på olika sätt, med olika nivåer av ansvar och inflytande. En mer komplex roll, som kräver längre erfarenhet och en djupare kompetens, innebär generellt sett en högre lön. Det gör att den som arbetat som produktägare under längre tid har goda chanser att förhandla upp sin lön med tiden.
För mer information om lönenivå för produktägare, se Unionens marknadslöner eller SCB.
faktorer som påverkar lönen för en produktägare
En produktägare kan arbeta hos företag verksamma inom flera olika branscher och på olika marknader. Det finns produktägare som också arbetar på internationella företag och med en stor del resor i tjänsten. Generellt sett är storleken på arbetsgivaren en av faktorerna som påverkar lönen för en produktägare.
Om du arbetar hos en arbetsgivare som har stora delar av verksamheten utomlands och har ett stort internationellt nätverk är löneläget generellt sett högre. Rent geografiskt kan det också ha betydelse var i Sverige du arbetar, då det generella löneläget i stora städer och regionerna kring storstäderna är högre än vad det är i mindre städer eller ute på landet.
olika roller av produktägare
Som produktägare kan rollen se olika ut beroende på din arbetsgivare. Men några olika roller som finns är:
-
teknisk produktägare
Som teknisk produktägare arbetar du med ingenjörer och designers av olika slag för att utveckla tekniska produkter. Ditt jobb går ut på att analysera olika trender, studera konkurrenternas produkter och utveckla funktioner som ska göra prestandan bättre för de tekniska produkterna som ska ut på marknaden.
-
produktägare för tillväxt
Som produktägare med fokus på tillväxt och utveckling ska du se till att redan existerande produkter fortsätter att vara konkurrenskraftiga på marknaden. Du hittar nya vägar och områden där nya produkter kan konkurrera. Detta gör du genom att studera marknaden och göra research. Därefter hjälper du utvecklingsteamet att skapa funktionerna som behövs för att produkterna ska bli mer attraktiva och öka lönsamheten.
-
digital produktägare
En digital produktägare arbetar med att se över utvecklingen och skapandeprocessen av digitala produkter. Det kan vara många olika digitala produkter, men ditt jobb går ut på att analysera målgrupperna och se över kundbehovet, för att utifrån det underlaget komma fram till produktförbättringar. Du gör också marknadsanalyser för att beräkna lönsamhet och se till att rimliga, uppnåbara målsättningar kan sättas inom företaget.
-
mjukvaruproduktägare
Tillsammans med utvecklare och designers skapar du funktionell mjukvara som kan säljas till olika kunder. Du analyserar mjukvarulösningar och ser till att produkterna är uppdaterade och anpassade till den moderna teknologin.
att arbeta som produktägare
Produktutvecklingen hos ett företag är det huvudsakliga ansvaret som en produktägare har. Nedan kan du läsa mer om rollen som produktägare och hur arbetsuppgifterna och framtidsutsikterna ser ut.
-
arbetsbeskrivning och ansvarsområde
Några vanliga arbetsuppgifter i rollen som produktägare är:
- Sätta visionen och strategin för produkten: Som produktägare är det du som bedömer i vilken riktning produktutvecklingen behöver gå, genom att bestämma en vision. Ditt jobb går ut på att få resten av teamet att förstå visionen och sträva efter samma sak. Du kartlägger vad som behöver göras och bestämmer prioriteringen för att lyckas med målsättningen. Rollen som produktägare innebär också att skapa en produktplan och en tidsplanering för att veta när produkten ska vara klar.
- Utvärdera idéer: Som produktägare är du ansvarig för att samla in feedback och idéer, och prioritera bland dessa för att säkerställa värdet till kunderna och produkten. Du ansvarar för brainstormingen och avgör vilka idéer som i slutändan ska realiseras. Efter att ha utvärderat och bestämt dig för vissa idéer behöver du kommunicera dessa till kunderna, partners och andra viktiga parter som är involverade i processen.
- Prioritera bland funktioner: Under idéstadiet finns det många idéer och funktioner som är uppe för förslag. Det är ditt jobb som produktägare att prioritera bland dessa. Du behöver ranka dessa i förhållande till hur de strategiska målsättningarna ser ut. Det här kan innebära att man behöver ta viktiga beslut, när nyttan och lönsamheten behöver värderas mot varandra. När du prioriterar bland olika idéer är produktens framtida behov och användarupplevelsen viktiga aspekter att väga.
- Skapa en produktplan: Som produktägare behöver du sätta en produktplan som konkretiserar hela produktutvecklingsprocessen. Denna produktplan ska också ta upp hur produkten hjälper till att nå företagets målsättningar och se till att arbetet fortskrider enligt tidsplan. Du skapar olika produktplaner för det operativa teamet och ingenjörs- eller utvecklingsteamet.
- Analysera och dokumentera processen: Det är viktigt att fokusera på resultatet som produktägare. Du behöver kontrollera och överblicka hela utvecklingsprocessen och de olika stadierna som den genomgår. Du ser också till att produktionsteamet är effektivt och håller sig till tidsplanerna. Under själva produktionen ser du till att företaget inte lider av några kapacitetsproblem och att nödvändigt material finns tillgängligt. Efter produktion är du ansvarig för att kontrollera testningen av produkten.
-
arbetsmiljö
Som produktägare kan man arbeta i en varierande arbetsmiljö, beroende på vilka projekt och vilken arbetsgivare man arbetar för. Om du exempelvis arbetar inom tillverkningsindustrin behöver du regelbundet besöka produktionen för att se till att allt flyter på enligt plan. I farmaceutiska och tekniska företag arbetar du också nära teamen som är ute på fabriksgolvet i produktionen. Men om du arbetar med exempelvis produktutveckling inom mjukvaror behöver du inte besöka några fabriker.
Förutom att se över produktionen behöver du närvara på olika möten och du har också en del administrativa funktioner. Det gör att en produktägare också spenderar en del av arbetstiden i en vanlig kontorsmiljö.
Det brukar också ingå att resa en del i tjänsten, om du behöver ta dig till produktionen på annan ort. Det är även möjligt att arbeta på distans, hemifrån, men är upp till varje arbetsgivare att bestämma.
Det är även viktigt att vara närvarande i produktionsmiljön för att hålla ordning på processen.
-
dina kollegor
Som produktägare kan du arbeta inom flera sektorer, från finanssektorn till teknologi- och tillverkningsindustrin. Det gör att kollegorna kan variera för olika produktägare. Du kan arbeta med allt från projektledare, ingenjörer och butikschefer till löneadministratörer, chefer och financial controllers. Det är inte ovanligt att du som produktägare arbetar nära sälj- och marknadsavdelningen, för att på olika sätt förbättra produkternas lönsamhet.
-
arbetsschema
I de allra flesta fall är produktägare ett jobb som utförs under vanliga kontorstider, antingen som heltidstjänst eller andra typer av anställningar. Det är sällan som en produktägare behöver jobba utanför ordinarie arbetstid, även om det kan förekomma möten på kvällar eller helger i vissa fall. Det är i så fall oftast när det finns en deadline att möta eller om det handlar om en ny viktig kund. Det är ovanligt med annat än heltidstjänster eller heltidsuppdrag, men det finns vissa fall där man använder sig av produktägare som projektanställd.
-
framtidsutsikter
Som produktägare har man goda framtidsutsikter om man strävar efter mer seniora roller inom företaget. Inledningsvis är produktägare en del av produktionsteamet, men med utökat ansvar kan rollen bli mer komplex. När du får ett större ansvar som produktägare brukar det innebära att se över alla produktionsavdelningar eller stora produktionsprocesser. Många produktägare har också goda chanser att avancera till roller som produktchef eller marknadsföringschef senare i karriären. Med djup kunskap om produkterna och produktutvecklingen har man en bra grund att stå på i en sådan roll.
-
fördelar med att hitta ett jobb som produktägare via randstad
Det finns många fördelar med att hitta ett ledigt jobb som produktägare via Randstad:
- Olika utvecklings- och karriärmöjligheter
- En erfaren kontaktperson som kan hjälpa dig vid behov
- Många lediga jobb inom ditt område
- Hel- eller deltidsarbete beroende på jobb/uppdrag
Vill du ha en tillsvidareanställning som produktägare? Ett tillfälligt jobb som produktägare är ofta ett bra första steg mot en fast anställning. Varje år får flertalet personer en fast anställning hos arbetsgivare, tack vare ett tillfälligt jobb som gått via oss på Randstad. Dessutom är det många företag som rekryterar sina tillsvidareanställda direkt genom Randstad.
utbildning och kvlifikationer
Det finns ingen specifik utbildning som du behöver för att kunna jobba som produktägare. Däremot är det meriterande med akademiska meriter.
- universitet eller högskola
Många arbetsgivare har kravet att produktägare ska ha en akademisk bakgrund, gärna inom ett område som går att relatera till den bransch som företaget verkar inom. Då produktägare är ett jobb som kräver en djup förståelse för marknaden och produkten är även det meriterande. Dessutom är en akademisk bakgrund ofta meriterande för den som vill ha en roll med mer ansvar, antingen som produktägare eller någonting annat. Om du exempelvis ska arbeta med tekniska produkter är en teknisk akademisk utveckling att föredra. - arbetslivserfarenhet
För att kunna jobba som produktägare krävs att man har en gedigen arbetslivserfarenhet och allra helst erfarenhet av produkterna eller branschen man ska arbeta inom. Det gör det enklare att förstå jobbet i grunden. Den som är duktig kan även bli produktägare utan utbildningsmeriter, men då krävs en lång arbetslivserfarenhet som förbereder en för rollen.
kunskap och kompetenser
Några viktiga kompetenser som krävs för att bli produktägare är följande:
-
problemlösningsförmåga
Produkter utvecklas för att lösa kundernas olika problem och utmaningar. Om du har en god problemlösningsförmåga kan du komma fram till nya sätt att lösa kundernas problem. Ett problemlösningsinriktat sätt att se på processen gör att beslutsfattandet blir enklare och mer tydligt.
-
tidsplanering
Det är viktigt att kunna planera sin och andras tid som produktägare. En god planeringsförmåga gör att man kan balansera sin egen tid mellan olika projekt, men också mellan olika stadier och faser av en process. Dessutom ser du till att alltid hinna klart i tid.
-
kommunikativ förmåga
Att kunna kommunicera med produktionsteamet, designers och kunder är en viktig del av jobbet som produktägare. En god kommunikativ förmåga gör att du är tydligare i kommunikationen, också när du rapporterar resultat till företagsledningen eller kommer med förslag på förbättringar.
-
initiativförmåga
Det gäller att vara proaktiv och våga hitta lösningar på problem när man jobbar som produktägare. Att våga och kunna ta initiativ är därför en viktig del av jobbet. Det motiverar också produktionsteamet och gör hela processen mer effektiv för alla inblandade parter.
vanliga frågor om att jobba som produktägare
Här är de mest ställda frågorna om att arbeta som produktägare.
-
finns det ett stort behov av produktägare?
Produktägare är en relativt ny yrkestitel, men trots det har behovet av produktägare ökat inom många branscher. Många företag har insett vikten av att ha en person som är ansvarig för hela produktutvecklingen. Det finns flera olika branscher som har ett stort behov av produktägare, däribland IT-företag.
-
vad gör en produktägare?
En produktägare assisterar produktionsteamet i att ta fram kvalitetssäkrade och framgångsrika produkter genom att göra produktplaner utifrån marknadsundersökning. En produktägare undersöker hur kundbehovet ser ut och vilka som är målgrupperna. Det ligger sedan till grund för utvecklingen av produkten.
-
vad krävs för utbildning och kvalifikationer för att bli produktägare?
Det finns inga specifika utbildningskrav för att bli produktägare, men många företag kräver en akademisk utbildning inom ett relevant studieområde. Det är också viktigt med en gedigen arbetslivserfarenhet för att man ska ha förståelse och insyn i den specifika branschen eller produkten.
-
hur söker jag ett ledigt jobb som produktägare?
Det är enkelt att söka ett jobb som produktägare. Sök bland våra lediga jobb i ditt område. Skicka sedan in ditt CV och ditt personliga brev eller sök via LinkedIn.
Om du behöver hjälp med din jobbansökan kan du läsa alla våra jobbtips här!
bevaka jobb för produktägare
Genom att skapa en jobbevakning hos oss så säkerställer du att du inte missar det perfekta jobbet för dig. Du sätter upp kriterierna så skickar vi mejl till dig när vi får in jobb som matchar dina preferenser.