Sällan är man väl så nervös för att göra bort sig som när man är ny på jobbet. Men var lugn, du är inte ensam. Här är tipsen för hur du minimerar de kniviga situationerna.

642daf28d50d470bb8a4ba932d60f650.jpg
642daf28d50d470bb8a4ba932d60f650.jpg

När du äntligen tagit dig igenom intervjuer, tester och intervjuer börjar den riktiga utmaningen – den första dagen på nya jobbet. Förmodligen kommer du drabbas av panik fler än en gång, men ta det lugnt – det är förmodligen bara du själv som ens lägger märke till dina "pinsamma" tabbar.

Du råkar hälsa flera gånger på samma person. En klassiker i sociala sammanhang. Alla minns ditt namn men du lyckas inte komma ihåg fler än din närmsta chefs. Försök hänga med från början och lär dig några i taget.

Du är inte med på internskämten. "Haha, han gjorde en Gurra!" Förbered dig på att artighetsskratta ett par gånger och ta sedan mod till dig och fråga vad det innebär. En arbetsplats där det finns utrymme för humor är något väldigt positivt.

Matlåda eller utelunch? Tar man med sig matlåda den första dagen kan man vara säker på att hela kontoret går ut och äter – och tvärtom om man lämnar den hemma. Spara lådan till kvällen om de andra går ut, luncherna är perfekta tillfällen att lära känna dina nya kollegor lite bättre.

När är det okej att kolla Facebook? Dina kollegor verkar göra det lite när som helst, men du vågar inte själv om chefen skulle dyka upp bakom ryggen. Undvik privata ärenden på internet helt, och fokusera istället på att göra ett bra jobb tills du vet vad som gäller.

"Hej vi har inte hälsat, vem är du?" "- Jag är VD..." Som den första punkten, men ännu jobbigare. Se till att göra din läxa innan du börjar och kolla upp vilka dina högsta chefer är. Det kan spara dig några pinsamma ögonblick.

Du blir IT-avdelningens största fiende. Datorn är segare än sirap och mejlen verkar inte komma fram. Det tar tid att lära sig nya system och program, svälj stoltheten och våga fråga när någonting inte funkar.