Sociala medier har förändrat vår närvaro på nätet i grunden: Vi interagerar med varandra, vi delar information, nyheter, konsumerar och navigerar på webben enligt nya mönster. Utvecklingen har gjort annonsoptimering till ett hett ämne och idag kan du läsa kurser på universiteten som bara handlar om digital annonsering.

Med de senaste årens snabba tekniska utveckling har också gränssnitten och verktygen blivit både bättre och mer användarvänliga, och det krävs inte lika mycket för att själv öka spridningen och träffsäkerheten på dina annonser. Erik Patriksson jobbar som Marketing Tech Lead på Randstad och är expert på digital jobbannonsering. Här listar han fyra saker att tänka på innan du publicerar en jobbannons.

1. känn din målgrupp

Börja med att punkta upp dina potentiella kandidater. Vare sig vi vill det eller inte är t.ex. kön, ålder, landsbygd eller storstad, anställd eller arbetslös, och utbildningsnivå kategorier som styr våra beteenden och därmed också våra förväntningar på en arbetsplats. Ju mer du vet om dina potentiella kandidater desto större möjligheter har du alltså att konstruera en effektiv annons.

Så: vilken är din målgrupp, vad vill den ha och vad av det kan du erbjuda?

Man och kvinna sitter på en bänk vid tågperrongen och tittar på sin telefon
Man och kvinna sitter på en bänk vid tågperrongen och tittar på sin telefon

2. var specifik när du skriver jobbannonser

Om du försöker nå ut till alla är det stor risk att du inte når ut till någon. Och kom ihåg att det är bättre (och mycket mer ekonomiskt) att få in ett fåtal relevanta ansökningar än många irrelevanta ansökningar. Utforma därför din annons så specifikt du kan. En spetsig annons bryter inte bara lättare igenom bruset, den uppfattas också som mer seriös och tilltalande för den tilltänkta målgruppen.

3. välj rätt kanal för din jobbannons

En ingenjör, en lagerarbetare och en beteendevetare besöker inte samma ställen på nätet. Att känna sin målgrupp är därför också att veta vilken kanal du ska välja för publicering. Men kom ihåg att olika kanaler har olika språk, ton och funktion: Du loggar in på LinkedIn i jobbärenden, på Instagram för nöjes skull, på Facebook av en annan anledning och på Twitter av en tredje. Varje kanal har sin retorik, sitt temperament och sin stil. Anpassa dig efter dem.

4. välj rätt tid att publicera jobbannonsen

Den mest attraktiva kategorin kandidater är de som redan har ett jobb, och dessa sneglar i regel efter nya jobb under arbetstid. Dessutom söker de flesta jobb på måndagar, men helst inte alls på lördagar.  

Vi vet också att antalet klick och sökningar efter jobbannonser ökar efter den 25:e, det vill säga precis efter att lönespecifikationen kommit. Sett över hela året kan vi se höga toppar efter nyår och sommarledigheten.

All information om dina målgruppers sökbeteenden är värdefull information. Att optimera annonser är att inte lämna något åt slumpen.

författare
Erik Patriksson
Erik Patriksson

Erik Patriksson

digital analytics & marketing tech, randstad göteborg

håll dig uppdaterad om trender på arbetsmarknaden och få tips om hur du ska attrahera och vårda din personal.

prenumerera på nyhetsbrevet