Det syns inte alltid utanpå. Men det går att hålla utkik efter vissa varningssignaler hos en person som är på väg att gå in i väggen. Det här kan du som chef göra.

Att det plötsligt tar tre gånger så lång tid att skriva ett mejl för en anställd är svårt att upptäcka för en arbetsgivare. När en person är på väg att drabbas av utmattningssyndrom är det inte alltid lätt för andra att se det. Varningssignalerna finns där, men kan vara diffusa i början.

sa-stottar-du-utmattade-anstallda
sa-stottar-du-utmattade-anstallda

– Ofta är det lite subtilare saker. Personen kanske drar sig undan, är mer irriterad eller inte lika social som tidigare. Detta är saker man som chef bör försöka vara observant på, säger Kerstin Jeding, legitimerad psykolog och forskare inom stress, sömn och hälsa.

Andra förändringar som kan märkas hos en person som är på väg att bli utbränd är kvaliteten på arbetet, kanske ställer personen mer frågor än tidigare – om uppgifter som personen egentligen kan.

Ett vanligt symptom på utmattningssyndrom är nämligen att bli handlingsförlamad.

Som arbetsgivare har man alltid ett ansvar för sina anställda, oavsett om personalen drabbas av utmattningssyndrom som är direkt relaterad till jobbet eller om det är något som skett privat.

– Vi själva har alltid ett ansvar för vår hälsa och vad vi säger okej till. Hur bra någon än leder oss så kan vi alltid själva bränna ut oss. Men arbetsgivaren måste ändå gå in och hjälpa sin personal.

Att gå till sin medarbetare och ta upp att man misstänker att denne inte mår bra, kan ofta vara lika jobbigt för chefen som det är för den drabbade. Många känner skam över att inte längre kunna prestera och det är svårt att veta hur man ska ta upp det på bästa sätt.

– Hitta den stil som funkar för dig. Man kan börja med att säga: "Jag har sett att du inte varit med på lunchen på senare tid, är det något som har hänt?" Fråga om personen känner sig överbelastad och om du kan erbjuda en lugnare period. Det är viktigt att visa att ni kan prata.

Misstänker du att en anställd mår dåligt så är det viktigt att hjälpa till tidigt, innan personen hamnar på botten. Allt från att anpassa uppgifter till att medarbetaren inte ska behöva sitta i ett öppet kontorslandskap och skära ner på arbetstiden, är åtgärder som kan hjälpa till och förebygga ett insjuknande.

Låt det kosta din organisation nu, det kommer vara mycket billigare än att ha personal långtidssjukskriven, betonar Kerstin Jeding.