vad är viktigast vid val av arbetsgivare 2017?

Ladda ner vår rapport, Randstad Employer Brand Research 2017, där vi sammanställt synpunkter från över 5 000 respondenter i Sverige om vad de värdesätter hos en arbetsgivare.

ladda ner rapporten

Svenska folket har sagt sitt. Sveriges Television är Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Det visar Randstad Employer Brand Research, världens mest omfattande oberoende employer-branding undersökning om hur företag behåller och utvecklar ett attraktivt varumärke.

- SVT är redan hela Sveriges Television och nu är vi hela Sveriges arbetsgivarfavorit. Jag tror att förklaringen är att vi jobbar på en unik arbetsplats och har ett viktigt uppdrag att värna och stärka demokratin. Samtidigt får vi utlopp för kreativitet och fantasi och skapar näst intill magiska program både vad det gäller innehåll och teknik, säger Gabriella Ekström, HR-strateg på Sveriges Television.

gabriella-ekstrom-svt.jpg
gabriella-ekstrom-svt.jpg

SVT tog emot priset under gårdagens galakväll på Vasateatern i Stockholm. På andra plats kom Volvo Car Group och på tredje plats Volvo Group. IKEA hedrades samtidigt med en plats i Randstads ”Hall of Fame”.

Sveriges mest attraktiva arbetsgivare har röstats fram av nära 5 000 svenskar i åldrarna 18-64 år.De har intervjuats om sin inställning till Sveriges 150 största arbetsgivare och besvarat frågor om vad de värderar hos en arbetsgivare.

Enligt undersökningen är de tre populäraste branscherna tillverkning, konsultbranschen och matproduktion. När svenskarna värderar vad de tycker är viktigast när de väljer arbetsgivare sätter de arbetsklimat (12 procent) främst, därefter stimulerande arbete (11 procent), jobbsäkerhet och balans mellan arbete och fritid (båda 9 procent) samt flexibilitet (8 procent).   

40 procent av alla anställda i Sverige anser att automatisering kommer att göra deras jobb mycket lättare. 54 procent tror att det inte påverkar deras jobb medan 9 procent oroar sig för att automatisering kommer att ersätta deras jobb. 

-Informationen i Randstad Employer Brand Research är intressant för alla som har hand om personal. Undersökningen ger insikt i hur arbetstagare och arbetssökande tänker och agerar. Du får chansen att jämföra dig med konkurrenter och göra förbättringar för att attrahera de mest kvalificerade medarbetarna till ditt företag, avslutar Carl Dahlén, Director, Randstad i Sverige.

hur man bibehåller ett starkt employer brand

starkt-employer-brand.jpg
starkt-employer-brand.jpg
starkt-employer-brand-2.jpg
starkt-employer-brand-2.jpg
starkt-employer-brand-3.jpg
starkt-employer-brand-3.jpg

om undersökningen

Randstad Employer Brand Research är världens mest omfattande oberoende employer branding-undersökning. Undersökningen är utförd av Kantar TNS på uppdrag av Randstad. Respondenter i 26 länder har djupintervjuats om sin inställning till landets 150 största arbetsgivare (till antalet anställda) och vad de värderar hos dessa. Rapporten finns att ladda hem här. 

För ytterligare information och pressmaterial, kontakta Maria Uggla 0733-57 00 32 maria.uggla@randstad.se, se även Employer brand center.