2020-02-10 | Vinterhalvåret i Sverige har varit ovanligt snö- och solfattigt i år, till exempel var november den mörkaste på 20 år. En ny Sifo-undersökning från Randstad visar att mörkret har påverkat prestationen på jobbet hos 37 procent av svenskarna.

November, december och januari har inte bjudit på många soltimmar. Den uteblivna snön i många av landets delar har även gjort vintern extra mörk. Randstad har genom Sifo tagit reda på om svenskarnas prestation på jobbet har påverkats av den mörka vintern. Enligt undersökningen uppger drygt var tredje (37 %) att den påverkats.

I Övre Norrland (44 %) och i Stockholm (42 %) är det flest som påverkats. De minst påverkade bor i Sydsverige (31 %).

– I normalfall är vintern en tuff period för många på grund av bristen på ljus. Årets milda, gråa vinter har varit extra tuff med tanke på de få soltimmarna. Ju längre norrut man kommer kan vi se att det blir ännu tuffare. Det är därför extra viktigt att komma ut när det är ljust, till exempel innan jobbet och under lunchen, säger Camilla Campelo, hr-direktör på Randstad.

Vidare visar undersökningen att det är fler i den yngre åldersgruppen, som är mellan 18-34, som svarar att mörkret har påverkat deras prestation: 44 procent jämfört med 28 procent i den äldsta åldersgruppen mellan 50-65 år.

Fråga: Har den mörka vintern påverkat din prestation på jobbet?

  • Ja: 37%
  • Nej: 50%
  • Vet ej: 12%

om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 23-27 januari 2020. Totalt intervjuades 1319 personer i åldern 18-65 år, varav 1247 inom sysselsättning (Heltid, deltid, egen företagare, studerande, arbetslös). Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

kontakt

Sanne Jakobsen

pressansvarig | sanne.jakobsen@randstad.se | 076-899 65 58

Alice Käck

presskontakt Spotlight PR | alice.kack@spotlightpr.se | 073 610 25 54

om randstad.

Med över 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom bemanning, rekrytering och HR-lösningar. Målsättningen är att bidra till en bättre arbetsmarknad, detta genom att hitta rätt matchning mellan företag och arbetssökande. Detta sammanfattas med bolagets mission – shaping the world of work.