2019-07-17 | För den som letar nytt jobb är det hög tid att skicka in en ansökan. Statistik från bemanningsjätten Randstad visar nämligen att juni är den månad när andelen sökanden per jobb är som allra lägst.

Antalet jobbannonser minskar oftast under sommarmånaderna men det gör även antalet sökanden. I juni är konkurrensen om jobben som allra lägst. Under den här månaden i fjol var andelen sökande knappt tolv personer till varje jobb, enligt statistik från bemanningsföretaget Randstad. Det ska jämföras med oktober samma år då andelen sökanden var mer än dubbelt så stor, närmare 25 personer per jobb.

– I juni är många upptagna med annat som exempelvis skolavslutningar och att planera inför midsommar och sommarens semester. Så den som tar sig tid att söka ett nytt jobb den här månaden har en stor chans att gå vinnande ur rekryteringsstriden, säger Randstads vd Johan Lagercrantz. Under årets första månader syns också en ökande trend i andelen sökande per jobb. I januari, februari och mars var ökningen mellan 13 och 32 procent, om man jämför månad för månad med samma period året innan. I april var ökningen desto mindre: 0,5 procent.

– Trenden med fler jobbsökande är tydlig. Kanske är det här ett tidigt tecken på att konkurrensen börjar öka om jobben igen. Men det är fortfarande svårt för många företag att hitta rätt personal. Arbetssökande med specialkompetens har en stark konkurrensfördel i rekryteringsprocessen, säger Johan Lagercrantz.

Månad Andel sökande per jobb

Januari (2018) 14,5

Februari (2018) 13,8

Mars (2018) 14,9

April (2018) 13,9

Maj (2018) 13,5

Juni (2018) 11,9

Juli (2018) 14,2

Augusti (2018) 16,2

September (2018) 16,0

Oktober (2018) 24,9

November (2018) 24,2

December (2018) 14,9

Januari (2019) 19,1

Februari (2019) 15,7

Mars (2019) 16,9

April (2019) 14,0

om statistiken

Statistiken bygger på 318 000 ansökningar och 23 000 tillsatta jobb per år.

randstad tipsar: så kammar du hem jobbet i sommar

1. Hitta motivation

Avlägg tid i kalendern för jobbsökning även om det kan vara svårt under sommaren.
  2. Skapa automatiserade jobbevakningar

Lägg upp prenumerationer på olika jobbsiter så du får automatiska mejl med nya jobb som kommer upp.
  3. Planera sommaren så du finns tillgänglig

Planera din sommar så du kan gå på intervju med kort varsel under sommarmånaderna.
  4. Skicka in din ansökan snabbt

Vänta inte till sista ansökningsdagen med att skicka in din ansökan utan gör det så snart du kan. Många arbetsgivare börjar träffa kandidater redan när de första ansökningarna kommer in.
  5. Förbered referenser

Förbered dina referenser om att du söker jobb så du kan få tag i dem med kort varsel under semestertider.

Med över 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom bemanning, rekrytering och HR-lösningar. Målsättningen är att bidra till en bättre arbetsmarknad, detta genom att hitta rätt matchning mellan företag och arbetssökande. Detta sammanfattas med bolagets mission – shaping the world of work.

För mer information, kontakta:

Sanne Jakobsen, pressansvarig Randstad