Den nygamla vinnaren Ikea har korats till Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2024. På andra plats hamnar fjolårets vinnare Spotify följt av lastbilstillverkaren Volvo Group. Samtidigt planerar var fjärde att byta arbetsplats inom kort, främst för att öka lönen med anledning av ökade levnadskostnader. Det visar rekryterings- och bemanningsföretaget Randstads årliga Employer Brand Research som bygger på intervjuer med 6423 svenskar.

Randstad Employer Brand Research är en av världens största oberoende employer branding-undersökningar. I år har hela 6423 svenskar svarat på vad de tycker om Sveriges 150 största bolag och myndigheter. Resultatet visar att Ikea är den mest attraktiva arbetsgivaren 2024. Årets vinst innebär att heminredningsföretaget vunnit utmärkelsen totalt sex gånger under de elva år som undersökningen genomförts. Förra gången Ikea vann var 2021. Under de två senaste åren har musikjätten Spotify, som i år hamnar på en andraplats, kammat hem vinsten. 

Ikea rankas bland annat högt när det kommer till kriterier som god ekonomi, gott rykte och långsiktig anställningstrygghet. 

– Vi är stolta och glada över att utses till Sveriges mest attraktiva arbetsgivare i Randstads undersökning. Vi arbetar långsiktigt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla vi som jobbar på IKEA kan känna oss hemma. Den här utmärkelsen tillhör alla de medarbetare som varje dag jobbar för att skapa en bättre vardag för de många människorna, och den ger oss energi i vårt fortsatta arbete med att vara en attraktiv arbetsgivare, säger Miriam Swärdh, Country People & Culture Manager IKEA Sverige. 

quote icon

Vi är stolta och glada över att utses till Sveriges mest attraktiva arbetsgivare i Randstads undersökning.

Miriam Swärdh
Country People & Culture Manager IKEA Sverige

– Årets rapport talar sitt tydliga språk: den ekonomiska situationen påverkar fortfarande människor på djupet. Lön och förmåner är, likt förra året, det viktigaste kriteriet vid val av arbetsgivare. Årets vinnare, Ikea, rankas högt när det kommer till god ekonomi och långsiktig anställningstrygghet. Ekonomin och arbetsmarknaden går hand i hand och det ska bli intressant att se utvecklingen när vi nu går mot ljusare ekonomiska tider, säger Catrine Jack, employer branding-expert på Randstad. 

Catrine Jack - employer branding-expert
Catrine Jack - employer branding-expert

Polisen: nykomling på topplistan 

I övrigt har topplistan omkastats en hel del i år. Bland annat har lastbilstillverkaren Volvo Group seglat upp till en tredjeplats från plats nio. Det är även tre nykomlingar på topplistan i RISE, Regeringskansliet och Polisen. Polisen får högst betyg av alla när det kommer till att erbjuda jobb som ger tillbaka till samhället. 

– Trots att Polisen står inför en hel del utmaningar med tanke på omvärldsläget tar de en plats på topplistan i år. De rankas även högst av alla när det kommer till att ge tillbaka till samhället, och det är kanske inte så konstigt – men hoppfullt – att människor vill vara på en plats där de gör skillnad i osäkra tider, säger Catrine Jack, employer branding-expert på Randstad.    

Bra karriärmöjligheter viktigast för millennials

Undersökningen visar även att nära var fjärde (23 %) av de tillfrågade planerar att byta arbetsplats under de kommande sex månaderna. Drivkrafterna för bytet är främst att öka lönen och förmånerna på grund av högre levnadskostnader. Därefter vill man ha ett bättre arbetsliv och bättre karriärmöjligheter. Millenniegenerationen är mer benägna att lämna sin arbetsgivare på grund av brist på utvecklingsmöjligheter.

Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2024: 

  1. Ikea (2)
  2. Spotify (1)
  3. Volvo Group (9)
  4. RISE (ny)
  5. Försvarets materielverk (4)
  6. EY (10)
  7. Volvo Cars (7)
  8. Regeringskansliet (ny)
  9. Polisen (ny)
  10. Försvarsmakten (8)

Fullständig rapport kan laddas ner här.

Om Randstad Employer Brand Research 

En av världens mest omfattande oberoende undersökningar inom employer branding, utförd av Kantar TNS på uppdrag av Randstad. Totalt djupintervjuas närmare 173 000 personer i 32 länder om sin inställning till landets 150 största arbetsgivare, sett till antalet anställda. I Sverige har ett representativt urval om 6423 respondenter intervjuats om vad de värdesätter hos en arbetsgivare. 

kontakt
Sanne Jakobsen - pressansvarig
Sanne Jakobsen - pressansvarig

sanne jakobsen

pressansvarig

sanne.jakobsen@randstad.se
076-899 65 58