så säkrar du motivation och engagemang bland dina medarbetare inom ekonomi och finans.
Att hålla medarbetarna motiverade och engagerade är en nyckel inom alla branscher, och finanssektorn är inget undantag. Med pressade deadlines, långa arbetsdagar och strikta krav kan det vara en utmaning för arbetsgivare att säkerställa ett högt engagemang bland medarbetarna. I den här artikeln undersöker vi hur du som arbetsgivare kan skapa en arbetsmiljö där dina medarbetare känner sig inspirerade, stöttade och uppskattade – även i den krävande och pressade finansbranschen.

motivation handlar om mer än bara lön och förmåner
Ja, konkurrenskraftiga löner och förmåner spelar roll. När svenska folket rankar vad som är viktigast vid val av arbetsgivare är det just lön och förmåner som toppar listan. Men verklig motivation går utöver lönechecken. Vår senaste Randstad Employer Brand Research visar att i USA känner 74% av de finansanställda sig mer engagerade än tidigare, med bättre balans mellan arbete och fritid som en viktig drivkraft. I Danmark anger 42% av de omotiverade finansmedarbetarna oro för anställningstryggheten som en viktig faktor. Dessa insikter visar att motivation eller demotivation kan ta sig många olika uttryck – det som driver ett team kanske inte fungerar för ett annat. Men som ledare kan du genomföra flera meningsfulla insatser för att förbättra motivationen, engagemanget och den långsiktiga lojaliteten gentemot företaget.
fem inre belöningar för ökad motivation
Baserat på vår erfarenhet av att arbeta med våra kunder inom finansbranschen och våra djupgående insikter från vår employer branding-undersökning har vi identifierat fem nyckelfaktorer som har stor inverkan på medarbetarnas motivation och engagemang:
1. Öppenhet
2. Syfte
3. Utveckling
4. Balans mellan arbete och fritid
5. Uppmuntran
1. Säkerställ öppenhet och transparens
Chansen att medarbetare trivs är betydligt större när de känner samhörighet med sitt arbete och med varandra. Utöver de dagliga arbetsuppgifterna behöver de se den större bilden – hur deras insatser bidrar till företagets framgång. Istället för att bara rapportera siffror är det en god idé att tydliggöra hur varje medarbetare eller teams insatser bidrar till framgången.
Uppmuntra en kultur där frågor och idéer välkomnas. När medarbetarna känner sig trygga med att säga vad de tycker tenderar de att bli mer engagerade och proaktiva.
Öppenhet handlar inte bara om kommunikation, utan också om att bygga förtroende, minska stress och skapa en arbetsplats där medarbetarna känner sig verkligt engagerade. När din personal vet att deras bidrag är viktiga och gör skillnad följer motivationen naturligt.
2. Tydliggör och fokusera på ert syfte
Se till att dina ekonomer ser den meningsfulla effekten av sitt arbete. Ekonomi är till sin natur starkt kopplat till siffror, så se till att tydligt koppla det till det verkliga uppdraget för att belysa meningsfullheten.
Uppdragsanpassning – Påminn ditt team om hur korrekt finansiell rapportering håller företaget välmående, eller hur deras kostnadsbesparande analys möjliggjorde investeringar i ett nytt projekt. Varje roll, från leverantörsreskontra till finansiell planering, bidrar till företagets framgång.
Ägarskap av resultat – I stället för att presentera arbetsuppgifter i stuprör, presentera det som projekt med tydliga mål och mätpunkter. Till exempel: "Budgetprojektet för Q4 handlar inte enbart om att ta fram siffror och underlag, det gör det möjligt för företaget att fördela resurser till viktiga initiativ och öka chanserna till framgång och lönsamhet." När varje analytiker eller redovisningsekonom förstår hur just deras bit passar in i det större pusslet ökar motivationen.
Vision från ledarskapet – Som ekonomichef bör du regelbundet formulera en vision, till exempel "Vi strävar efter att inte bara vara sifferexperter, utan strategiska partners i verksamheten".

3. erbjud möjligheter till personlig utveckling
Stagnation är en vanlig anledning till minskad motivation, särskilt för skickliga medarbetare inom ekonomi och finans med ambitiösa karriärmål. Faktum är att det är en av de främsta anledningarna till ett minskat engagemang bland dessa arbetstagare: i vår Employer Brand Research uppger mer än en fjärdedel (27%) bristande utvecklingsmöjligheter som skäl till att de tappar motivation för sitt arbete. Därför är det inte bara fördelaktigt att investera i deras tillväxt, det är helt nödvändigt för att attrahera och behålla kompetensen verksamheten behöver. Ge ditt team tillgång till fortlöpande träning och utbildning. Det kommer inte enbart att vässa deras färdigheter – något som gynnar företaget – utan sänder också ett tydligt budskap om att ni bryr er om deras framtid och utveckling. Den här typen av stöd är en enorm motivationsfaktor.
Överväg att gå steget längre än att enbart erbjuda traditionell utbildning. Uppmuntra medarbetarna att utforska nya områden inom ekonomi. Låt en finansanalytiker skugga treasuryteamet i ett projekt eller låt en revisor fördjupa sig i finansiell planering. När människor går utanför sina vanliga roller förblir de engagerade, utmanade och glada över sitt arbete. Ett annat förslag är att erbjuda utveckling inom soft skills. Det kan hjälpa medarbetarna att utveckla personliga egenskaper som exempelvis kommunikation eller problemlösningsförmåga, förmågor som är viktiga och användbara inom de flesta roller inom ekonomi och finans.
Mentorskap är ett annat sätt att förändra spelplanen. Para ihop mindre erfarna revisorer med erfarna mentorer som kan vägleda dem, svara på frågor och hjälpa till att forma deras karriärer. Vetskapen om att någon verkligen vill att de ska lyckas skapar lojalitet och håller motivationen uppe.
Något annat som är minst lika viktigt som möjligheter till lärande är en tydlig väg framåt. Om en nyanställd revisor kan se en verklig chans att bli ekonomichef inom några år kommer hon eller han att driva sig själv att växa och fortsätta vara engagerad. Men om de känner sig fast i en återvändsgränd kommer motivationen att försvinna snabbt och de kommer att börja söka efter utvecklingsmöjligheter på annat håll. Visa dem en framtid, så kommer de att visa dig sitt bästa arbete.
4. erbjud god balans mellan arbete och fritid
Utbrändhet är ett stort problem inom finansbranschen, vilket gör balans mellan arbete och fritid helt avgörande. Som ledare är det du som sätter ribban. Begränsa sena kvällar och helgarbete till verkliga undantagsfall, och se till att ditt team vet att det inte bara är tillåtet att ta ut sin intjänade semester – det uppmuntras. Ingen ska behöva känna skuld för att de laddar om batterierna. Och föregå med gott exempel: om det där mejlet kan vänta till morgonen, skicka det inte vid midnatt. Även om du inte har en förväntan om att dina medarbetare ska svara direkt är det viktigt att tänka till kring vad det signalerar.
Ge medarbetarna flexibilitet att arbeta på ett sätt som passar dem. Om de flesta av deras arbetsuppgifter består av kalkylblad och rapporter, varför inte låta dem distansarbeta ibland eller justera sina arbetstider? Lite flexibilitet kan göra mycket för att minska stressen utan att försämra produktivitet eller effektivitet.
Därtill är det viktigt att du stödjer deras välbefinnande på konkreta sätt. Bjud på lunch under de mest hektiska dagarna, planera teamaktiviteter efter stora deadlines och erbjud resurser för stresshantering såsom exempelvis rådgivningsprogram. Dessa små insatser visar att du bryr dig om medarbetarna på riktigt.
5. säkerställ erkännande och uppmuntran av gott arbete
Enligt en analys av Workhuman är erkännande av de anställda och deras insatser inte bara trevligt – det är en kraftfull motivator. Det här framgår också tydligt i årets employer branding-undersökning, där brist på erkännande och uppskattning är den främsta orsaken till ett lågt engagemang bland svenska folket. Och för att hålla motivationen hög måste positiv förstärkning vara en kontinuerlig insats. Vänta inte till slutet av kvartalet med att berömma en medarbetare som till exempel har effektiviserat en rapport eller upptäckt ett kritiskt misstag. Omedelbar positiv förstärkning uppmuntrar de beteenden som du vill se och håller moralen uppe.
Ekonomiteamen arbetar ofta långa dagar i samband med månadsbokslut eller revisioner. Cheferna bör ta sig tid att erkänna dessa extra ansträngningar – oavsett om det är genom ett enkelt tack, en bonus, extra ledighet eller en teamlunch efter att pressen har lagt sig. Att erkänna medarbetarna på detta sätt förstärker bilden av att deras ansträngningar ses och uppskattas.
Det är också viktigt att dela med sig av framgångar till hela organisationen. Om ekonomiteamet inför ett nytt system som sparar pengar åt företaget, se till att lyfta fram denna prestation på möten eller i nyhetsbrev för hela företaget. Detta hjälper medarbetarna på ekonomiavdelningen att känna sig stolta över sina bidrag och understryker deras värde utöver enbart backoffice-uppgifter.
Genom att fokusera på dessa fem faktorer kan du förändra motivationsnivån i ditt team. Med rätt tillvägagångssätt kan du skapa ett engagerat och högpresterande team – ett team som inte bara uppfyller förväntningarna utan kanske till och med överträffar dem för att de trivs och känner motivation.
viktiga lärdomar
- Motivation handlar om mer än bara ersättning – Även om konkurrenskraftiga löner är viktiga i finanssektorn kommer den verkliga motivationen från att känna sig uppskattad, inspirerad och stöttad.
- Öppenhet skapar förtroende och engagemang – Att förstå sin roll i företagets framgång hjälper medarbetarna att hålla engagemanget uppe och prestera sitt bästa.
- Syfte driver engagemang – Ge medarbetarna en bild av hur deras arbete påverkar verksamheten, uppmuntra dem att ta ansvar för projekt och positionera finansavdelningen som en strategisk partner i organisationen.
- Tillväxtmöjligheter förhindrar stagnation – För att hålla medarbetarna engagerade bör du erbjuda kontinuerligt lärande, mentorskapsprogram och tydliga karriärvägar.
- Balans mellan arbete och fritid är avgörande – Sätt upp tydliga och realistiska förväntningar på arbetsbelastningen, håll semestertider och erbjud flexibilitet när det är möjligt.
- Erkännande ökar motivationen – Omedelbar och meningsfull ökad motivation hos medarbetarna håller moralen hög. Erkänn både stora framgångar och vardagliga bidrag genom verbalt beröm, bonusar eller offentlig uppskattning.
För en snabb, datadriven översikt över medarbetarnas motivation i finansbranschen kan du ladda ner vår kortfattade guide, som lyfter fram fem viktiga globala insikter från vår senaste employer branding-undersökning. Dessa insikter ger dig viktiga trender och visar vilka faktorer som driver engagemang, och vilka som tvärtom leder till att det brister.
