När negativa medarbetare tar över på arbetsplatsen blir det svårt att göra ett bra jobb. Men det finns sätt att hantera pessimisterna på – som att inte snåla med berömmet.

Det enskilt viktigaste för att skapa och behålla en positiv attityd bland medarbetarna är att ha en tydlig policy över hur man faktiskt ska bete sig. Det menar Katarina Bondesson, leveranschef på Antenn.

– Människor vill inte vara jobbiga. Ofta brukar det bli bättre om man bara tar ett samtal med den som har en negativ attityd, och det kan både en kollega eller chef ta. Det är bara viktigt att tänka på hur det man vill säga framförs, säger Katarina.

En annan metod som kan ge goda resultat är att ha uttalade feedback-konsulter på arbetsplatsen.

– Då behöver inte chefen känna att hen är ensamt ansvarig för att hålla uppe en god stämning, utan alla i teamet ger feedback till varandra. Det är stärkande, och om något inte fungerar som det ska har alla ett ansvar att ge feedback.

fem plus för varje minus 

Själv jobbar Katarina enligt metoden "femettan", där hon ger fem stärkande omdömen och ett förslag på något som kan förbättras.

– Ger du fem positiva omdömen kan du sedan ge en tillrättavisande kommentar. Oftast räcker det med det positiva, men ibland kan det krävas mer. Då är det viktigt att det finns ett förtroende, annars går det inte att bygga bort ett negativt beteende.

situation, aktivitet och resultat

Att vara kontinuerlig i sin feedback är också en viktig faktor för en mer positiv attityd på arbetsplatsen. Det gäller både chefer och medarbetare.

– Om en medarbetare kommer in och visar sitt morgonhumör efter en stressig morgon, är högljudd när något händer, skriker och vrålar när de lägger på luren, då måste vi göra den personen medveten om att det beteendet ger konsekvenser för de andra, säger Katarina.

För att förenkla och bli konkret i sin feedback förespråkar hon modellen "SAR" – situation, aktivitet och resultat. Om situationen till exempel är ett möte och aktiviteten att en medarbetare varit kontinuerligt negativ till punkterna på agendan blir resultatet då att alla andra i gruppen blir dämpade, och den kreativa diskussionen försvinner.

– Detta hämmar företagens utveckling och måste därför förändras och påtalas för individen, sammanfattar Katarina.

8a095e6e1f7f4806868ca95fe9444500.png
8a095e6e1f7f4806868ca95fe9444500.png

så skapar du lönsamma team.

ladda ner guiden