Kritik är en känslig sak, särskilt om den kommer i konstruktiv form från någon som inte är din chef. Här är några tips på hur du hanterar feedback i arbetsgruppen.

Att hantera feedback från din chef är en sak, men när den sker mellan kollegor på samma nivå i hierarkin på en arbetsplats kan det vara läge att tänka till. Här är risken nämligen större att du trampar någon (eller blir trampad) på tårna.

Avery Augustine delar med sig av nyttiga feedbacktips till karriärsajten The Muse.

feedback under frihet

Kom ihåg att ni inte ansvarar för att ge varandra feedback – den arbetsuppgiften ligger hos er chef. Skulle ni ändå vilja säga några väl valda ord till varandra – kom ihåg att ni inte har någon skyldighet att följa upp kritiken. Föreslår du för en kollega hur hen skulle kunna göra bättre ifrån sig nästa gång kan du alltså inte räkna med att din feedback tas tillvara, samtidigt som du själv är fri att göra vad du vill när du får  liknande förslag.

försök ha en objektiv inställning

Tenderar du att himla med ögonen och skrika inombords när en – enligt dig – sämre vetande kollega ger dig feedback? Kanske ogillar du rentav personen som har fräckheten att komma med förslag till dig? Ansträng dig verkligen för att sätta denna feedback i ett objektivt ljus, utan att låta känslorna eller fördomarna ta över. Fråga dig själv ”Skulle mina presentationer bli bättre om jag bytte ut Comic Sans som typsnitt?” utan att väga in det faktum att kritiken kom från den jobbige Uffe 20 meter bort i kontorslandskapet.

kompromissa!

Kanske är ni olika bra på olika saker. Uffe, till exempel, kanske är en hejare på att stava rätt, men skriver texter som är lika upphetsande som Apples användaravtal. Om han sedan kommer och petar i din text blir du naturligtvis rädd att han sabbar hela klabbet, men om ni lyckas kompromissa fram något där bådas expertis får prägla arbetet har ni kommit en bra bit på väg. Även här är ett öppet sinne vägen till perfektion.

glöm inte att vara positiv

De flesta ser igenom feedback-mackan. Du vet, när man inleder med att ge positiv kritik, sedan öser på med negativ sådan, för att avsluta med något fint. När du berömmer någon väntar sig denne nästan alltid ett ”…men” direkt efteråt. För det är så det brukar funka. Men beröm behövs också! Överraska kollegan, ge positiv feedback utan att följa upp med en massa kritik. Det stärker garanterat er relation, och kan göra att din konstruktiva kritik får bättre gehör nästa gång.