Många vill bli entreprenör – men ett stort steg att bli en

Att vara sin egen arbetsgivare ger fler möjligheter i livet. Det anser 44 procent av de tillfrågade svenskarna i Randstads Workmonitor Q1 2017. Men när det kommer till kritan tvekar många att förverkliga drömmen och lämna sitt nuvarande jobb för att bli entreprenör. Yngre och män är oroligare för att misslyckas än kvinnor och äldre.

- Trots att nästan hälften av svenskarna drömmer om att starta eget, så vill man det inte i samma utsträckning som i resten av världen. Det globala snittet ligger på 53 procent och i Mexiko säger hela 88 procent att de gärna skulle bli entreprenörer, säger Yvonne Dahlberg, Head of Brand & Communication på Randstad i Sverige.

Men även om man drömmer om att starta eget, tror många att de ska misslyckas och vågar inte ta steget. 43 procent av svenskarna tvekar. Av de som deltar i studien i samtliga 33 länder tvekar 57 procent. Mest pessimistiska är de krisdrabbade grekerna där 79 procent säger att risken är för stor. Yngre och män känner större oro för att misslyckas än kvinnor och äldre. Bara 25 procent av svenskarna säger att de tänker lämna sitt jobb och starta eget och det globala snittet är obetydligt högre, 28 procent.

För många kan möjligheten att få en inkomst vara att starta eget om man förlorar sitt fasta jobb. 41 procent av svenskarna säger att det skulle starta eget då, medan det globala snittet är 47 procent. 

Randstad Workmonitor har också ställt frågan om det land där man verkar och bor har ett bra företagsklimat för entreprenörer. Här svarar 63 procent av svenskarna ja och det globala snittet är 56 procent. Etta på listan är Indien med 86 procent.

- Det blir lite tvetydligt att Sverige anses ha bättre företagsklimat för entreprenörer än genomsnittet, men att man samtidigt inte är mer sugen på att starta eget, avslutar Yvonne Dahlberg.

Hela 75 procent av de tillfrågade i samtliga länder anser att globaliseringen gör att småföretagen får det tuffare att överleva. Svenskarna verkar inte riktigt lika oroliga för globaliseringen. 59 procent svarar ja, medan Turkiet toppar listan med 90 procent.

För mer information om undersökningen kontakta:
Yvonne Dahlberg, Head of Brand & Communication, +46 722-27 66 46, yvonne.dahlberg@randstad.se 

Här kan du ladda ner Randstad Workmonitor

Se infografik från Workmonitor #1 2017 

Randstad Workmonitor

Randstad Workmonitor genomfördes för första gången 2003 i Nederländerna och omfattar idag 33 länder i Europa, Asien och Stillahavsområdet och Sydamerika. Studien undersöker både lokala och globala trender och genomförs fyra gånger per år. Minst 400 anställda i varje land i åldrarna 18-65 år deltog i Workmonitor Q1 2017.

Om Randstad

Randstad i Sverige är en del av den internationella koncernen Randstad Group. Randstad förmedlar varje dag arbeten till 600 000 människor i hela världen. Vi finns representerade i 39 länder och har 4 800 kontor i Europa, Nord- och Sydamerika och i Asien.

Randstad Workmonitor #1

Att vara sin egen arbetsgivare ger fler möjligheter i livet. Det anser 44 procent av de tillfrågade svenskarna i Randstads Workmonitor Q1 2017. Men när det kommer till kritan tvekar många.

ladda ner rapporten