Små och medelstora företag står inför växande utmaningar som drivs av digitalisering, ekonomisk nedgång, störningar i leveranskedjan, kompetensbrist och en mer rörlig arbetskraft. Många av dessa utmaningar kan vara kostsamma att hantera, men det sistnämnda kan tacklas relativt enkelt där fokus på icke-monetära belöningar är nyckeln.
I den här artikeln utforskar vi nio icke-monetära förmåner som kan öka nöjdheten och engagemanget hos dina medarbetare – utan att belasta din budget.
investeringar vs. effekt – guiden till kostnadseffektiva förmåner för att maximera medarbetarnöjdheten
ladda ner guiden härVår senaste Workmonitor-undersökning visar att balans mellan arbete och fritid nu rankas lika högt som lön för dagens arbetstagare. Dessa två faktorer följs av andra motivationsfaktorer som:
- utbildning och kompetensutveckling
- karriärutveckling
- välbefinnande och mindfulness
I ekonomiskt ansträngda tider kan det vara svårt för HR-chefer och företagare att motivera stora löneökningar eller ekonomiska bonusar för hårt arbetande personal. Du kan dock använda olika icke-monetära incitament för att motivera och behålla dina medarbetare. Här är nio exempel:
1. flexibla arbetsvillkor
Flexibelt arbete och distansarbete växer snabbt och är det nya normala inom många områden. Att erbjuda anställda möjlighet att arbeta flexibelt eller på distans på permanent basis kan vara ett effektivt sätt att öka flexibiliteten och förbättra balansen mellan arbete och fritid, vilket i slutändan kan minska stress och förebygga utbrändhet. Distansarbete kan också gynna arbetsgivare genom att ge tillgång till en större talangpool.
Flexibla arbetsvillkor kan ta olika former och handla om allt från att låta medarbetarna arbeta hemifrån ett visst antal dagar i veckan till att ge dem frihet att välja sina egna arbetstider istället för att följa den traditionella 9-till-17-rutinen.
En färsk studie visar att distansarbetande anställda sparar i genomsnitt 72 minuter per dag genom att slippa pendla. Denna betydande tidsbesparing kan förbättra balansen mellan arbete och fritid avsevärt.
2. utbildning
Som vår undersökning Workmonitor visar är färdighetsträning en viktig faktor för kvalificerade arbetstagare, där 42 % globalt säger att de inte skulle acceptera ett jobb om det inte erbjöd möjligheter till karriärutveckling.
Ett effektivt sätt att belöna och uppmärksamma dina anställda är att erbjuda utbildningsmöjligheter som hjälper dem att lära sig nya färdigheter och utvecklas i sin karriär. Detta behöver inte vara en dyr satsning, särskilt om du har erfarna anställda som har kunskap och förmågor som de kan dela med sig av till sina kollegor.
I takt med att företagen fortsätter att övergå till kompetensbaserade organisationsmodeller blir expertis inom högteknologiska områden och AI allt viktigare. Att erbjuda utbildning inom dessa områden är inte bara en viktig strategi för att attrahera och behålla de bästa talangerna, utan en absolut nödvändighet för att företagen ska kunna överleva i en föränderlig omvärld.
3. direkt erkännande för personal som konsekvent presterar bra
Ibland är allt som anställda vill ha en liten gest eller ett tecken på uppskattning från sin chef eller arbetsgivare så att de vet att deras hårda arbete inte går obemärkt förbi. Tidigare forskning har visat att det finns ett samband mellan erkännande av personalen och medarbetarretention.
Att erkänna människors insatser och prestationer kan vara så enkelt som att skicka ett e-postmeddelande för att uppmärksamma ett väl utfört arbete eller nämna individuella framgångar under månadsmöten.
4. temadagar
Att fira speciella tillfällen och anordna roliga, informella evenemang på arbetsplatsen kan vara ett effektivt sätt att belöna medarbetare, öka nöjdheten och stärka relationerna mellan kollegor. Detta bidrar till en positiv arbetsmiljö, vilket inte bara gör arbetsplatsen mer attraktiv utan också kan öka intäkterna.
Det finns många evenemang under året som du kan bjuda in dina medarbetare till, till exempel Internationella picknickdagen, som kan firas genom att alla äter lunch utomhus i närmaste grönområde. Det finns till och med en dag då man ska lämna kontoret tidigare.
investeringar vs. effekt – guiden till kostnadseffektiva förmåner för att maximera medarbetarnöjdheten
ladda ner guiden här5. belöningar baserade på personliga intressen
Att erbjuda belöningar baserade på människors passioner och intressen får dina medarbetare att känna sig uppskattade och visar att du är intresserad av dem som individer, inte bara som medarbetare.
Exempel på detta kan vara ett virkningspaket, en bok om de bästa vandringsplatserna eller presentkort till en specifik restaurang.
Enligt forskning publicerad i Harvard Business Review kan du öka medarbetarnöjdheten och minska personalomsättningen genom att hjälpa medarbetarna att hitta och utöva sina fritidsintressen.
6. tid utanför normala arbetsuppgifter
De flesta medarbetare är vana vid att använda all sin tid på jobbet till att fokusera på de väsentliga kraven i sin roll. Att frigöra tid för medarbetarna att arbeta med projekt som de brinner för, men som inte är direkt relaterade till kärnverksamheten, är ett sätt att belöna dem för deras lojalitet och öka deras arbetstillfredsställelse.
7. månatliga eller kvartalsvisa utmärkelser
Regelbundna, informella prisutdelningar kan ge möjlighet att uppmärksamma och hylla insatser från medarbetare som konsekvent utmärker sig i sina roller.
Det kan vara bra att inkludera utmärkelser som nomineras av kollegor, vilket bidrar till kamratskap och tillhörighetskänsla bland personalen och belönar de anställda som visar starka prestationer och konsekvent hjälper sina kollegor.
8. möjligheter till volontärarbete
Enligt en färsk undersökning från Deloitte uppgav hela 87 % av de tillfrågade att tillgång till volontärarbete på jobbet spelar en avgörande roll för deras beslut att stanna kvar hos sin nuvarande arbetsgivare eller söka nya jobb.
Som arbetsgivare kan du hjälpa människor att uppnå denna ambition genom att ge dem den tid och det stöd de behöver för att ägna sig åt volontärarbete. Förutom att det ger en välgörande paus från det vanliga arbetet kan det leda till högre nöjdhet och ökad arbetstillfredsställelse när medarbetarna deltar i altruistiska aktiviteter.
9. erfarenhet av andra roller
Att få erfarenhet av olika roller, discipliner och avdelningar inom ditt företag kan vara till nytta för dina anställda, bland annat genom att deras arbete blir mer varierat och de får ett bredare perspektiv på hur organisationen fungerar. Det kan också stödja ditt företags kompetensutvecklingsinsatser och öka medarbetarnas framtida anställbarhet.
Om ditt företag har flera verksamhetsställen kan du erbjuda anställda möjlighet att arbeta på en annan plats under en begränsad tid. Detta skulle ge deras arbete mer variation och öppna upp för nya erfarenheter.
Belöningar är ett sätt att visa uppskattning för dina medarbetares insatser. Extra lön och ekonomiska bonusar anges ofta som de starkaste motivationsfaktorerna, men det är ofta de immateriella, icke-monetära belöningarna som har störst inverkan på arbetsmoralen. Oavsett vilka förmåner du kan erbjuda dina anställda bör din ambition vara att göra ditt företag till en arbetsplats där hårt arbete uppmärksammas och uppskattas regelbundet.
investering vs effekt
Omfattande förmånsprogram innehåller vanligtvis incitament och förmåner som varierar i fråga om investeringsnivå för företaget och effekt för den anställde. Ladda ner vår guide som hjälper dig att prioritera de alternativ som ger bäst effekt för dina behov.