vad är en marknadschef?

Som marknadschef marknadsför du ett varumärke, en tjänst eller en produkt. Du ser till att företaget kommunicerar ur rätt sorts budskap för att behålla nuvarande och attrahera potentiella kunder. Ditt uppdrag är att starta upp olika typer av marknadsföringsaktiviteter som till exempel kampanjer i sociala medier, diverse evenemang och marknadsföring via e-mail. 

En marknadschef leder team inom marknadsföring för att se till så att deras ansträngningar och aktiviteter bär frukt. Du arbetar med att uppskatta och utvärdera efterfrågan på din arbetsgivares produkter eller tjänster på marknaden. Med hjälp av detta skapar du en strategi som har som mål att driva upp kundintresset genom flera olika kanaler. Många företag utvecklar en marknadsföringsprocess för att förenkla och se till så att strategierna ligger i linje med företags-policies. 

vad gör en marknadschef? 

Som marknadschef kan du arbeta inom en mängd olika industrier. Om du är intresserad av finansiella tjänster kan du vägleda säljare inom detta område eller förestå människor som jobbar med försäkringar. Ett annat alternativ är att arbeta inom olika former av handel eller produktion där ditt jobb bland annat kan gå ut på att fokusera på att hitta stora kunder som vill köpa varor i stora mängder. 

I och med att marknadsföringsindustrin är av dynamisk karaktär föredrar de flesta arbetsgivare att anställa marknadsföringschefer som har expertis inom diverse typer av teknik i digital marknadsföring. Du behöver inte ha specialiserade kvalifikationer eller expertis inom affärssektorn, men du måste vara öppen för att anpassa dig efter föränderliga kundbehov. På det sättet håller du jämna steg med konkurrenterna. 

Skulle ett jobb som marknadschef passa din kommunikativa förmåga och skicklighet när det kommer till interaktioner med människor? Läs i så fall vidare för att ta redan på vilka kompetenser och kvalifikationer som du kan tänkas behöva för att lyckas i rollen som marknadschef. 

lediga jobbs
1

genomsnittlig lön som marknadschef.

Rollen som marknadschef finns inom en mängd olika branscher och industrier, vilket gör att lönen påverkas beroende på var du jobbar. Dessutom skiljer sig arvodet även när det kommer till hur lång erfarenhet du har sedan innan, där någon med flera år på nacken tjänar mer än någon som är ny. Dessutom påverkas din lönepost i relation till hur komplexa dina arbetsuppgifter är. Det kan även tillkomma en mängd andra typer av ersättningar vid sidan av din grundlön. 

olika faktorer som påverkar lönen för en marknadschef. 

Som marknadschef påverkas din lön beroende på vilka akademiska och andra utbildningsrelaterade kvalifikationer du är. Även erfarenhet bidrar som en variabel. En marknadschef med en masterexamen tjänar högst troligt mer än någon som har en kandidatexamen. Dina kvalitéer förbättrar även dina prestationer vilket ger större förutsättningar till en högre lön. Förvärvade kunskaper och förmågor som du kan föra med dig in i arbetet blir därför en nyckel till ett rejälare arvode. 

Vilken sektor eller bransch och även företagets storlek påverkar även förutsättningarna för din lön. Till exempel är det troligt att marknadschefer inom finanssektorn tjänar mer i jämförelse med någon som har samma roll inom detaljhandel. Riktigt stora företag har närmast obegränsade budgetar för marknadsföring och har råd att betala mer i förhållande till mindre aktörer. Ansvarsområdena på större företag är för marknadschefer även mer komplexa, vilket ger skäl för ett högre arvode och bättre förmåner. 

Var arbetet är förlagt rent geografiskt påverkar också lönemöjligheterna för en marknadschef. Om du arbetar i en större stad är det troligt att du tjänar mer eftersom det är större efterfrågan på marknadschefer där än vad det är i en mindre stad. 

Woman sitting on a window sill having a chat with two colleagues.
Woman sitting on a window sill having a chat with two colleagues.
2

olika typer av marknadschefer.

Det finns flera olika typer av marknadschefer. Några av dessa är: 

  • marknadschef för ett varumärke: Som marknadschef för ett varumärke bygger du upp ett företags varumärkes-kännedom. Alltså att varumärket sticker ut och är igenkännbart för mottagarna. Du hittar marknadsföringsstrategier som på ett positivt sätt marknadsför företaget genom att belysa fördelarna med att välja varumärket i jämförelse med dess konkurrenter. 
  • marknadschef för innehåll: När du arbetar som marknadschef för innehåll leder du arbetet med att skapa och publicera innehåll, eller content som det ofta också kallas. Ditt uppdrag är att driva trafik till företaget eller organisationens hemsida och ge kunder värdefullt och användbart innehåll. 
  • digital marknadschef: I rollen som digital marknadschef utvecklar och implementerar du marknadsföringskampanjer via digitala kanaler. Du förbättrar reklam i sociala medier och ser till så att företaget dyker upp högt på sökmotorernas listor. Detta ökar företagets synlighet och närvaro i digitala sammanhang.  
3

att arbeta som marknadschef.

Arbetet för en marknadschef går ut på att få ut ordet om och öka synligheten för ett företag i marknadsföringskanaler både online och offline. Det har blivit dags att utforska de specifika rollerna och ansvarsområdena som tillhör arbetet för en marknadschef. 

Three colleagues having a meeting in a meeting room, while one colleague is making a call outside the room.
Three colleagues having a meeting in a meeting room, while one colleague is making a call outside the room.
4

utbildning och kunskaper.

Det finns olika vägar till att samla på sig den kompetens som krävs för att bli marknadschef. Några av dessa är: 

  • universitet och högskola: Att läsa olika kurser och program inom marknadsföring på universitet eller högskola öppnar dörrar för en karriär som marknadschef. En kandidat inom ett relevant ämne ökar dina chanser. Du kan studera bland annat marknadsföring, reklam, psykologi eller affärsledning för att samla på dig relevant kunskap inför arbetslivet. 
  • praktik: Ett sätt att få en fot in i branschen och samtidigt samla på dig värdefull erfarenhet är att ansöka om en praktikplats. Du kan bland annat praktisera som assistent på marknadsföringsavdelningen och därigenom lära dig på plats samtidigt som du bättrar på ditt CV. 
  • övning: För att bli marknadschef behöver du öva upp dina färdigheter när det kommer till marknadsföring. Detta kan du som nämnt göra via en praktikplats, men du kan också söka ett jobb inom marknadsföring på en lägre nivå och samla på dig erfarenhet på det sättet. 

kunskaper och kompetenser. 

Några viktiga kompetenser som behöver i rollen som marknadschef är: 

  • analytisk förmåga: Som marknadschef förlitar du dig på data och statistik från marknadsresearch för att fatta beslut. Analytisk förmåga hjälper dig att sortera och analysera data för att utvärdera hur framgångsrika olika kampanjer har varit. 
  • kreativitet: Du behöver alltid ha nya pigga marknadsföringsidéer redo till hands när du jobbar som marknadschef. Detta för att förbättra utförandet av olika kampanjer. Kreativitet hjälper dig att skapa intressant och inbjudande innehåll och att bygga upp en robust marknadsföringsstrategi. 
  • skicklighet som projektledare: Som marknadschef följer du marknadsföringsprocessen vilket kräver att du är en skicklig projektledare. Du sätter upp mål, planerar, följer utvecklingar och styr arbetslag genom din kompetens som ledare. 
  • tekniskt kunnande: Du behöver tekniskt kunnande och färdigheter inom bland annat marknadsföring via e-mail, sökmotorsoptimering och presentationsmjukvaror för att utföra uppdraget som marknadschef så effektivt som möjligt. 
5

FAQ

Vanliga frågor om att jobba som marknadschef.