vad är en marknadschef?
Som marknadschef marknadsför du ett varumärke, en tjänst eller en produkt. Du ser till att företaget kommunicerar ur rätt sorts budskap för att behålla nuvarande och attrahera potentiella kunder. Ditt uppdrag är att starta upp olika typer av marknadsföringsaktiviteter som till exempel kampanjer i sociala medier, diverse evenemang och marknadsföring via e-mail.
En marknadschef leder team inom marknadsföring för att se till så att deras ansträngningar och aktiviteter bär frukt. Du arbetar med att uppskatta och utvärdera efterfrågan på din arbetsgivares produkter eller tjänster på marknaden. Med hjälp av detta skapar du en strategi som har som mål att driva upp kundintresset genom flera olika kanaler. Många företag utvecklar en marknadsföringsprocess för att förenkla och se till så att strategierna ligger i linje med företags-policies.
vad gör en marknadschef?
Som marknadschef kan du arbeta inom en mängd olika industrier. Om du är intresserad av finansiella tjänster kan du vägleda säljare inom detta område eller förestå människor som jobbar med försäkringar. Ett annat alternativ är att arbeta inom olika former av handel eller produktion där ditt jobb bland annat kan gå ut på att fokusera på att hitta stora kunder som vill köpa varor i stora mängder.
I och med att marknadsföringsindustrin är av dynamisk karaktär föredrar de flesta arbetsgivare att anställa marknadsföringschefer som har expertis inom diverse typer av teknik i digital marknadsföring. Du behöver inte ha specialiserade kvalifikationer eller expertis inom affärssektorn, men du måste vara öppen för att anpassa dig efter föränderliga kundbehov. På det sättet håller du jämna steg med konkurrenterna.
Skulle ett jobb som marknadschef passa din kommunikativa förmåga och skicklighet när det kommer till interaktioner med människor? Läs i så fall vidare för att ta redan på vilka kompetenser och kvalifikationer som du kan tänkas behöva för att lyckas i rollen som marknadschef.
lediga jobbsgenomsnittlig lön som marknadschef.
Rollen som marknadschef finns inom en mängd olika branscher och industrier, vilket gör att lönen påverkas beroende på var du jobbar. Dessutom skiljer sig arvodet även när det kommer till hur lång erfarenhet du har sedan innan, där någon med flera år på nacken tjänar mer än någon som är ny. Dessutom påverkas din lönepost i relation till hur komplexa dina arbetsuppgifter är. Det kan även tillkomma en mängd andra typer av ersättningar vid sidan av din grundlön.
olika faktorer som påverkar lönen för en marknadschef.
Som marknadschef påverkas din lön beroende på vilka akademiska och andra utbildningsrelaterade kvalifikationer du är. Även erfarenhet bidrar som en variabel. En marknadschef med en masterexamen tjänar högst troligt mer än någon som har en kandidatexamen. Dina kvalitéer förbättrar även dina prestationer vilket ger större förutsättningar till en högre lön. Förvärvade kunskaper och förmågor som du kan föra med dig in i arbetet blir därför en nyckel till ett rejälare arvode.
Vilken sektor eller bransch och även företagets storlek påverkar även förutsättningarna för din lön. Till exempel är det troligt att marknadschefer inom finanssektorn tjänar mer i jämförelse med någon som har samma roll inom detaljhandel. Riktigt stora företag har närmast obegränsade budgetar för marknadsföring och har råd att betala mer i förhållande till mindre aktörer. Ansvarsområdena på större företag är för marknadschefer även mer komplexa, vilket ger skäl för ett högre arvode och bättre förmåner.
Var arbetet är förlagt rent geografiskt påverkar också lönemöjligheterna för en marknadschef. Om du arbetar i en större stad är det troligt att du tjänar mer eftersom det är större efterfrågan på marknadschefer där än vad det är i en mindre stad.
olika typer av marknadschefer.
Det finns flera olika typer av marknadschefer. Några av dessa är:
- marknadschef för ett varumärke: Som marknadschef för ett varumärke bygger du upp ett företags varumärkes-kännedom. Alltså att varumärket sticker ut och är igenkännbart för mottagarna. Du hittar marknadsföringsstrategier som på ett positivt sätt marknadsför företaget genom att belysa fördelarna med att välja varumärket i jämförelse med dess konkurrenter.
- marknadschef för innehåll: När du arbetar som marknadschef för innehåll leder du arbetet med att skapa och publicera innehåll, eller content som det ofta också kallas. Ditt uppdrag är att driva trafik till företaget eller organisationens hemsida och ge kunder värdefullt och användbart innehåll.
- digital marknadschef: I rollen som digital marknadschef utvecklar och implementerar du marknadsföringskampanjer via digitala kanaler. Du förbättrar reklam i sociala medier och ser till så att företaget dyker upp högt på sökmotorernas listor. Detta ökar företagets synlighet och närvaro i digitala sammanhang.
att arbeta som marknadschef.
Arbetet för en marknadschef går ut på att få ut ordet om och öka synligheten för ett företag i marknadsföringskanaler både online och offline. Det har blivit dags att utforska de specifika rollerna och ansvarsområdena som tillhör arbetet för en marknadschef.
-
jobbeskrivning marknadschef
Några av de viktigaste uppgifterna och uppdragen för en marknadschef är följande:
- utforma och leda marknadsföringskampanjer: Som marknadschef genomför du research och analyser av marknaden för att generera idéer som ska leda till bästa möjliga marknadsföringsmetod. Till exempel studerar du konkurrenterna, ser till så att marknadsföringskampanjerna adresserar konsumenternas problem och behov, och bygger upp hajp kring runt företagets produkter. När du implementerar en marknadsföringsstrategi måste du ha uppsikt över och mäta dess prestation och justera strategin för att optimera utgången.
- implementera nya marknadsföringsstrategier: Du som marknadschef behöver följa den strategiska plan som har satts upp av organisationen som du arbetar för. Den högsta chefen på marknadsavdelningen skapar oftast majoriteten av strategierna och det är ditt uppdrag att implementera dem på bästa sätt. Detta gör du genom att prioritera de marknadsföringskampanjer som generar bäst resultat. En väl genomförd strategi gör att ditt företag kan uppnå eller bibehålla en konkurrensfördel ute på marknaden.
- se över skapandet av kampanjer och innehåll: Varje företagsverksamhet vill leverera de bästa kampanjerna för att på det sättet tillskansa sig fördelar i förhållande till konkurrenterna. Som marknadschef är det du som ansvarar för kampanj-skapandets process, hela vägen från idégenerering till utförande. Du ska i detta se till att varje aspekt av marknadsföringen går i linje med företagets strategiska mål. Dessutom slår du även fast vilken strategi som ska användas för innehåll, schemalägger vad som ska göras när och utvärderar det marknadsföringsinnehåll som har skapats. Du bör se till så at varje enskild instans av content förmedlar rätt budskap och ton och förbättrar företagets synlighet.
- hantering av extern kommunikation: Som marknadschef förlitar du dig på extern kommunikation för att bygga medvetenhet om ett varumärke och för att öka försäljningen av diverse produkter. Du behöver bygga upp en relation med media för att kunna nå ut med företagets budskap. Dessutom ingår det även att engagera olika reklamföretag, partners och försäljare på vägen mot att bygga upp varumärkeslojalitet och expandera företagets marknadsandel.
- styr över budgetar och arbetslag från olika avdelningar: Som marknadschef har du som ansvar att styra över budgetar och att se över rapporter för de kampanjer som använts av ditt team. Du koordinerar även arbetslag från olika avdelningar för att se till så att de förstår sina roller marknadsföringsplanen. Du assisterar innehållsskapare och grafiska designers eller ger support till säljarna så att de kan förflytta kunderna framåt i köparens resa.
-
arbetsmiljö
En marknadschef arbetar för det mesta i en kontorsmiljö. På stora företag kan arbetsgivaren skapa ett öppet kontorslandskap för marknadsföringsavdelningen så att idéer ska kunna flöda fritt och möjligöra spontan brainstorming. Det finns även arbetsplatser där du jobbar tillsammans med ditt arbetslag eller har ett privat kontor som marknadschef. Du behöver organisera lanseringen av produkter och marknadsföringsevenemang som sker utomhus för att bygga upp medvetenhet under marknadsföringskampanjer.
På grund av uppdragets dynamiska natur behöver du ibland arbeta på platser utanför kontoret för att se över skapandet av innehåll eller produktion av marknadsföringsvideos. Marknadschefer behöver ibland även göra framträdanden i TV och prata med pressen under lanseringen av produkter och andra kampanjer. Även om du kan utföra vissa delar av ditt uppdrag hemifrån så är det en utmaning att leda ett team från distans.
-
vilka är dina kollegor?
När du jobbar som marknadschef varierar vilka kollegor du jobbar tillsammans med beroende på vilken typ av arbetsgivare du har och i vilken bransch eller industri du befinner dig i. Bland annat kan det förekomma att du jobbar med Brand managers, grafiska designers, olika former av innehållsskapare och en rad andra yrkeskategorier som rör sig inom marknadsföring. Allt från högt uppsatta chefer till säljare. Att du har så många olika former av kollegor är ännu ett av skälen till att du behöver vara bra på att interagera med människor i rollen som marknadschef.
-
arbetsschema
Den vanligaste arbetsveckan för en marknadschef ligger på 40 timmar i veckan när du jobbar heltid. Det innebär alltså att du kan jobba vanliga kontorstider, alltså åtta till fem, och hinna med att utföra dina uppgifter utan att behöva arbeta på kvällar och helger. Deadlines och sista minuten-projekt kan dock göra så att schemat blir oförutsägbart och du kan ibland behöva jobba på kvällar och helger för att avsluta ett uppdrag i tid. De flesta som har jobbet som marknadschef arbetar heltid, men det finns även de som har korttidskontrakt. I rollen ingår även resande för att delta i möten och att förbereda produktion innehåll på platser utanför kontoret. Det är inte särskilt vanligt att resa utomlands eftersom du leder ett mindre arbetslag.
-
jobbmöjligheter
De flesta marknadschefer får positionen efter att ha arbetat på antingen sälj- eller marknadsföringsavdelningar och genom att ha samlat på sig erfarenhet av att leda arbetslag. Rollen är första steget in i en chefsposition och möjligheten finns att klättra högre upp på karriärstegen. Till exempel kan du bli platschef, regionchef eller chef för hela ett företags marknadsföringsanställda. Vissa marknadschefer specialiserar sig inom specifika aspekter som digital marknadsföring eller sociala medier-marknadsföring.
-
fördelar med att hitta ett jobb som marknadschef via Randstad.
Det finns ett antal stora fördelar med att hitta ett jobb som Account Manager via Randstad:
- ett brett urval att utbildnings- och utvecklingsmöjligheter
- en erfaren kontaktperson som kan hjälpa till när du söker jobb
- många olika lediga jobb i ditt område
- månadslön från din arbetsgivare
- tillfälliga och fasta anställningar
Har du förhoppningar om en fast anställning? Ett bra sätt att få en fast anställning som marknadschef är att först prova på en tillfällig anställning. Det kan vara det naturliga steget mot att senare erbjudas en fast heltidstjänst. Varje år är det nämligen tusentals människor som gör precis det via Randstad. Dessutom finns det många företag som anställer heltidsanställda direkt via Randstad också!
utbildning och kunskaper.
Det finns olika vägar till att samla på sig den kompetens som krävs för att bli marknadschef. Några av dessa är:
- universitet och högskola: Att läsa olika kurser och program inom marknadsföring på universitet eller högskola öppnar dörrar för en karriär som marknadschef. En kandidat inom ett relevant ämne ökar dina chanser. Du kan studera bland annat marknadsföring, reklam, psykologi eller affärsledning för att samla på dig relevant kunskap inför arbetslivet.
- praktik: Ett sätt att få en fot in i branschen och samtidigt samla på dig värdefull erfarenhet är att ansöka om en praktikplats. Du kan bland annat praktisera som assistent på marknadsföringsavdelningen och därigenom lära dig på plats samtidigt som du bättrar på ditt CV.
- övning: För att bli marknadschef behöver du öva upp dina färdigheter när det kommer till marknadsföring. Detta kan du som nämnt göra via en praktikplats, men du kan också söka ett jobb inom marknadsföring på en lägre nivå och samla på dig erfarenhet på det sättet.
kunskaper och kompetenser.
Några viktiga kompetenser som behöver i rollen som marknadschef är:
- analytisk förmåga: Som marknadschef förlitar du dig på data och statistik från marknadsresearch för att fatta beslut. Analytisk förmåga hjälper dig att sortera och analysera data för att utvärdera hur framgångsrika olika kampanjer har varit.
- kreativitet: Du behöver alltid ha nya pigga marknadsföringsidéer redo till hands när du jobbar som marknadschef. Detta för att förbättra utförandet av olika kampanjer. Kreativitet hjälper dig att skapa intressant och inbjudande innehåll och att bygga upp en robust marknadsföringsstrategi.
- skicklighet som projektledare: Som marknadschef följer du marknadsföringsprocessen vilket kräver att du är en skicklig projektledare. Du sätter upp mål, planerar, följer utvecklingar och styr arbetslag genom din kompetens som ledare.
- tekniskt kunnande: Du behöver tekniskt kunnande och färdigheter inom bland annat marknadsföring via e-mail, sökmotorsoptimering och presentationsmjukvaror för att utföra uppdraget som marknadschef så effektivt som möjligt.
FAQ
Vanliga frågor om att jobba som marknadschef.
-
vilka uppgifter har en marknadschef?
Rollen som marknadschef går ut på att utveckla marknadsföringskampanjer och att bygga upp medvetenheten kring arbetsgivarens varumärke. Det ingår även att skapa och överse utgående kommunikation från företaget.
-
vilka färdigheter behöver en marknadschef ha?
En marknadschef behöver ha god ledarskapsförmåga för att kunna leda arbetslag från olika avdelningar. Positionen kräver även kreativitet och analytiska förmåga för att förbättra produkten, varumärket eller tjänstens prestation på marknaden.
-
är rollen som marknadschef ett bra jobb?
Att jobba som marknadschef är ett givande arbete med ett attraktivt lönekuvert och andra förmåner. Det finns även en tydlig karriärväg att gå.
-
innehåller arbetet som marknadschef mycket stress?
Marknadsföring kan vara utmanande eftersom du behöver jonglera flera uppgifter samtidigt. Att förutse kunders beteendemönster och att analysera hur en marknadsföringskampanj har presterat kan också vara svårt.
-
hur söker jag ett jobb som marknadschef?
Det är väldigt enkelt att söka ett jobb som marknadschef via Randstad. Skapa en profil för att ta del av allt som erbjuds på Randstad och förbered sedan din ansökan Du kan söka efter lediga jobb som marknadschef direkt via Randstad och sedan söka jobbet genom att skicka in ditt CV och personliga brev.