vad är en brand manager?
Som brand manager är det ditt uppdrag att hantera ett företags image. Du ansvarar för hur kunder uppfattar företaget och varumärket. För att uppnå detta plockar du fram strategier som förbättrar varumärkets anseende och ser till så att företagets produkter eller tjänster sticker ut i mängden. Rollen kräver en blandning av olika kompetenser – kreativitet, teknisk kunskap och ett sinne för affärer. Detta behövs för att alltid vara ett steg före konkurrenterna.
Vid sidan av att skapa entusiasm för företagets produkt eller tjänst är det också du som bygger upp intresset bland de anställda. Du vill att de ska representera företaget på ett positivt sätt och därigenom, med näsa för service, öka lojaliteten bland kunderna. Detta görs bäst av anställda som själva känner sig entusiastiska inför produkten. Brand management involverar att implementera varierade former av strategier för att öka varumärkets värde. Du identifierar även de mest effektiva verktygen för digital marknadsföring och kommunikation som skildrar ett unikt värdeerbjudande för varumärket.
vad gör en brand manager?
Som brand manager arbetar du tillsammans med marknadsföringsavdelningen för att se till att den information som de förmedlar till omvärlden är i symbios och resonerar med varumärkets budskap. Efter att ha studerat både mottagarna och kundernas behov utvecklar du en tonalitet och en röst för varumärket som sedan används på olika plattformar i sociala medier. Målet med detta är att öka medvetenheten om varumärket, att göra den synlig och förstådd. Du arbetar även med produktionsavdelningen för att se till så att produktens funktioner och paketering samstämmer med varumärkets image.
Skulle arbetet som brand manager passa din kreativitet och din skicklighet när det kommer till affärer? I så fall bör du läsa vidare och få svar på vilka kompetenser och kvalifikationer som du kommer behöva för att trivas och frodas i rollen som brand manager.
genomsnittlig lön som brand manager.
Lönen för den som arbetar som brand manager varierar beroende på två faktorer. För det första har det att göra med den anställdes nivå av erfarenhet och för det andra handlar det om hur komplex uppgiften och rollen är. Skillnaden i arvode mellan en nybliven brand manager och en mer etablerad brand manager är därför ofta väldigt stor.
olika faktorer som påverkar lönen för en brand manager.
Lönen för en brand manager varierar beroende på kvalifikationer och arbetslivserfarenhet. Till exempel kan en kandidatexamen i ett relaterat ämne öka möjligheterna till anställning tack vare kunskap i området. När du samlar på dig ytterligare erfarenheter och kompetenser bör också din lön gradvis öka. Din erfarenhet påverkar också hur mycket du tjänar eftersom den visar på den expertis och de färdigheter som du tar med dig in i jobbet. Hur stort företaget är kan också påverka hur mycket du tjänar på grund av tillgängliga resurser och jobbets komplexitet.
olika typer av brand managers.
De olika typerna av brand managers avgörs oftast utifrån vilken arbetsgivare det är och positionens omfång. Några former av brand managers är:
- brand manager för en person: Som brand manager kan du assistera prominenta personligheter för att uppnå deras mål både inom affärer och i det personliga. Du organiserar framträdanden och intervjuer för att hjälpa till att förbättra deras varumärke och image. Du lägger även upp strategier för att öka antalet följare på deras sociala medier och hjälper dem att utveckla sina färdigheter.
- brand manager för en produkt: Som brand manager för en produkt arbetar du med ett företag för att öka medvetenheten om en existerande produkt eller introducerar en ny för marknaden. Ditt jobb är att ta fram den bästa paketeringen och varumärkesstrategin som gör att produkten drar till sig uppmärksamhet. Du jobbar med produktion- och marknadsavdelning för att effektivisera produktens varumärkesbudskap.
att arbeta som brand manager.
Att jobba som brand manager innebär att bygga upp ett positivt anseende för det företag du arbetar för genom att öka dess synlighet. Här följer de specifika uppgifterna, arbetsmiljöerna och schemana för brand managers:
-
jobbeskrivning för en brand manager
Några av de viktigaste arbetsområdena för en brand manager är:
- researchundersöka kunden och marknaden: Som brand manager är det viktigt att förstå företagets marknad och dess kunder. Du bör göra research på den tänkta målgruppen och konsumenternas preferenser innan du börjar utveckla varumärkets ton och röst. Efter att ha utvecklat varumärkets image testar du det på marknaden och använder fokusgrupper för att utvärdera hur varumärket presterar.
- utveckla en varumärkesidentitet: Som brand manager utvecklar du ett varumärkesnamn som kommer bygga upp en stark identitet. Ett bra varumärkesnamn ger dig möjlighet att ett etablera kundrelationer eftersom de kan relatera till varumärkets identitet.
- planera strategier för att bygga vidare på varumärkesidentiteten: Det räcker inte med att skapa en enhetlig image som karvar ut en position för företaget på marknaden. Du borde regelbundet planera inför nästa strategi för att stärka varumärkets identitet. Identifiera områden i varumärkets identitet som behöver förbättras och utveckla planer för att utveckla dessa områden.
- utveckla skräddarsydda Brand management-kampanjer för produkter: Som brand manager ser du till så att företaget ligger före konkurrenterna. Det inbegriper att skapa skräddarsydda varumärkeskampanjer för olika produkter och tjänster. Du planerar och verkställer kommunikation och media för att marknadsföra produkten genom olika typer av kanaler.
- assistera vid lanseringen av nya produkter: Som brand manager ser du till att lanseringen av en ny produkt sker smidigt och framgångsrikt. Till exempel ger du råd till företaget när det kommer till prissättning, produktutveckling och paketering som lockar kundernas uppmärksamhet. Du skapar och hanterar även olika former av reklam och sociala media-kampanjer.
-
arbetsmiljö
Brand managers arbetar i olika typer av industrier och branscher, från detaljhandel och marknadsföringsagenturer till grossister och fabriksföretag. Som brand manager jobbar du i arbetsmiljöer med hög press och ansträngning. De flesta som jobbar som brand managers arbetar i kontorsmiljö och samarbetar ofta med människor från olika avdelningar. Du tillbringar det mesta av din dag vid datorer och telefoner. Rollen kan också involvera resande för att träffa olika intressenter i branschen. Eftersom du kan utföra det mesta av arbetet via dator eller telefon är arbete på distans en möjlighet.
-
vilka är dina kollegor?
I rollen som brand manager kommer du bland annat att arbeta tillsammans med säljavdelningen, marknadsföringsavdelningen och produktionsavdelningen. Du kan även jobba med Account Managers och kollegor inom PR. Jobbet innebär alltså att ha kontakt och samarbeten med flera olika delar av företaget och dess anställda.
-
arbetsschema
Arbetsschemat för någon som är anställd som brand manager är 40 timmar i veckan för den som jobbar heltid. Som brand manager arbetar du vanliga kontorstider och deltar i diverse former av möten och utvecklar strategier för olika varumärken. Ibland händer det att du träffar kunder eller går på konferenser under kväller eller helger. Även om de flesta som har rollen som brand manager arbetar heltid så finns det även möjlighet att jobba deltid. Vissa brand managers jobbar också med korttidskontrakt. Du kan även välja att frilansa som brand manager. En frilansande brand manager har stor flexibilitet och kan antingen välja att arbeta hemifrån, på eget kontor eller hos kunden.
Det finns även möjligheter att arbetstiden varier under året beroende på när och med vad kunder kan tänkas behöva hjälp med. Arbetet inför en stor kampanj på hösten kan kräva mer tid medan någon månad under våren är lite lugnare till exempel. Även om det oftast rör sig om vanliga kontorstider kan arbetsmängden variera, särskilt för den som frilansar.
-
jobbmöjligheter
Innan du blir en brand manager så ansluter du till yrket som antingen en junior eller assisterande brand manager. När dina färdigheter utvecklas befattas du sedan med en mer senior roll i företaget. Framtidsutsikterna för en brand manager har flera olika vägar. Det finns många olika typer av branscher att jobba i, företag att jobba hos och produkter att jobba med. Vissa brand managers börjar jobba som kommunikationschefer, PR-chefer eller marknadsföringschefer, medan andra blir konsulter eller startar ett eget företag. Att konsulta eller driva eget företag kan ge dig erfarenheten och expertisen som krävs för att söka högre positioner.
-
fördelar med att hitta ett jobb som brand manager via Randstad
Att hitta ditt jobb som brand manager genom Randstad medför viktiga fördelar som:
- ett brett urval att utbildnings- och utvecklingsmöjligheter
- en erfaren kontaktperson som kan hjälpa till när du söker jobb
- många olika lediga jobb i ditt område
- månadslön från din arbetsgivare
- tillfälliga och fasta anställningar
Har du förhoppningar om en fast anställning? Ett bra tillvägagångssätt för att få en fast anställning som brand manager är att inleda med en provanställning. Detta kan fungera som ett bra steg på vägen mot att få en tjänst på heltid. Varje år får tusentals människor heltidsanställningar hos fantastiska arbetsgivare genom att först ha funnit en provanställning via Randstad. Dessutom finns det många företag som anställer heltidsanställda direkt via Randstad också!
utbildning och kvalifikationer som brand manager.
Du kan bli en brand manager om du har dessa utbildningsbaserade kvalifikationer:
- universitet och högskola: Rollen som brand manager är öppen för de som tagit en examen från universitet eller högskola i business management eller marknadsföring. Andra relevanta utbildningar är digital marknadsföring, reklam och psykologi. Att kunna visa upp akademiska meriter ses ofta som meriterande när man söker jobb, särskilt om man har ambitioner om att senare bli befordrad och få mer ansvar.
- yrkeshögskolan: Det finns YH-utbildningar inom till exempel företagande och marknadsföring som kan vara meriterande för den som vill söka ett jobb som brand manager.
- arbetslivserfarenhet: För att bli en brand manager krävs utförlig arbetslivserfarenhet från roller inom antingen marknadsföring eller digital marknadsföring. Nivån av erfarenhet ökar dina chanser att få jobbet. Ett sätt att samla på dig mer praktisk erfarenhet är att söka en praktikplats på ett relevant företag.
kunskaper och kompetenser.
Några viktiga kompetenser som behövs i rollen som brand manager är:
- berättandeförmåga: Som brand manager skapar du innehåll och innovativa kampanjer som resonerar hos kunderna. Att vara skicklig på berättande och storytelling hjälper dig att kommunicera med mottagarna och förklara produktens funktioner.
- förmåga till multitasking: Som brand manager jonglerar du olika marknadsförings- och reklamkampanjer för åtskilliga produkter. Att vara bra på att kunna hålla många bollar i luften gör det lättare för dig att kunna hantera flera uppgifter på samma gång utan att behöva kompromissa med kvalitén i någon av dessa uppgifter.
- social förmåga: Att vara bekväm i sociala sammanhang och ha en bra social förmåga hjälper dig att få kontakt och samarbeta med andra. Eftersom du dagligen jobbar med olika proffs kommer din sociala förmåga att hjälpa dig att bibehålla relationer.
FAQ.
Vanliga frågor om att jobba som brand manager.
-
vad innebär rollen som brand manager?
En brand managers roll är att se till så att företags produkter och tjänster matchar och är i symbios med kundernas behov. Du utvecklar strategier för att förbättra olika former av varumärkens synlighet för att öka konkurrenskraftighet och fostra lojalitet hos kunderna.
-
vad gör en brand manager på en daglig basis?
En brand manager arbetar tillsammans med marknadsförings- och produktionsavdelningarna för att se till så att processerna i företaget är enhetliga med varumärkets image. Till exempel ser de till så att produktens paketering gör varumärkets namn och budskap omedelbart igenkännbart. De mäter också konstant utfallet av olika strategiers utförande.
-
vad är skillnad mellan marknadsföring och brand management?
En brand manager ansvarar för att bygga upp en image för företaget eller dess produkter och tjänster. De ser till så att kunderna har en positiv upplevelse med varumärket. Någon som jobbar med marknadsföring har till uppgift att nå ut till potentiella kunder för att introducera en ny produkt eller öka på försäljning. De fokuserar alltså på produktens funktioner medan en brand manager fokuserar på att se till så produkten ökar i popularitet.
-
vilka kompetenser behöver en brand manager ha?
En brand manager behöver ha analytisk kompetens för att första data från research och för att kunna analysera strategiers utförande och utfall. Kreativitet är också av nytta eftersom det hjälper dig att utveckla originella idéer och hitta innovativa strategier för att öka medvetenheten om ett varumärke.
-
är brand manager ett bra jobb?
Att bli en brand manager är ett spännande arbete som tillåter dig att hjälpa företag att växa och sticka ut i mängden. Det är också en lukrativ karriär med bra lön och goda framtidsutsikter.
-
hur söker jag ett jobb som brand manager?
Det är väldigt enkelt att söka ett jobb som brand manager via Randstad. Skapa en profil för att ta del av allt som erbjuds på Randstad och förbered sedan din ansökan. Du kan söka efter lediga jobb som brand manager direkt via Randstad och sedan söka jobbet genom att skicka in ditt CV och personliga brev.