vad är en brand manager?

Som brand manager är det ditt uppdrag att hantera ett företags image. Du ansvarar för hur kunder uppfattar företaget och varumärket. För att uppnå detta plockar du fram strategier som förbättrar varumärkets anseende och ser till så att företagets produkter eller tjänster sticker ut i mängden. Rollen kräver en blandning av olika kompetenser – kreativitet, teknisk kunskap och ett sinne för affärer. Detta behövs för att alltid vara ett steg före konkurrenterna. 

Vid sidan av att skapa entusiasm för företagets produkt eller tjänst är det också du som bygger upp intresset bland de anställda. Du vill att de ska representera företaget på ett positivt sätt och därigenom, med näsa för service, öka lojaliteten bland kunderna. Detta görs bäst av anställda som själva känner sig entusiastiska inför produkten. Brand management involverar att implementera varierade former av strategier för att öka varumärkets värde. Du identifierar även de mest effektiva verktygen för digital marknadsföring och kommunikation som skildrar ett unikt värdeerbjudande för varumärket. 

1

vad gör en brand manager?

Som brand manager arbetar du tillsammans med marknadsföringsavdelningen för att se till att den information som de förmedlar till omvärlden är i symbios och resonerar med varumärkets budskap. Efter att ha studerat både mottagarna och kundernas behov utvecklar du en tonalitet och en röst för varumärket som sedan används på olika plattformar i sociala medier. Målet med detta är att öka medvetenheten om varumärket, att göra den synlig och förstådd. Du arbetar även med produktionsavdelningen för att se till så att produktens funktioner och paketering samstämmer med varumärkets image. 

Skulle arbetet som brand manager passa din kreativitet och din skicklighet när det kommer till affärer? I så fall bör du läsa vidare och få svar på vilka kompetenser och kvalifikationer som du kommer behöva för att trivas och frodas i rollen som brand manager. 

male and female having a laugh during a meeting in a meeting room.
male and female having a laugh during a meeting in a meeting room.
lediga jobs
2

genomsnittlig lön som brand manager.

Lönen för den som arbetar som brand manager varierar beroende på två faktorer. För det första har det att göra med den anställdes nivå av erfarenhet och för det andra handlar det om hur komplex uppgiften och rollen är. Skillnaden i arvode mellan en nybliven brand manager och en mer etablerad brand manager är därför ofta väldigt stor. 

olika faktorer som påverkar lönen för en brand manager. 

Lönen för en brand manager varierar beroende på kvalifikationer och arbetslivserfarenhet. Till exempel kan en kandidatexamen i ett relaterat ämne öka möjligheterna till anställning tack vare kunskap i området. När du samlar på dig ytterligare erfarenheter och kompetenser bör också din lön gradvis öka. Din erfarenhet påverkar också hur mycket du tjänar eftersom den visar på den expertis och de färdigheter som du tar med dig in i jobbet. Hur stort företaget är kan också påverka hur mycket du tjänar på grund av tillgängliga resurser och jobbets komplexitet. 

3

olika typer av brand managers.

De olika typerna av brand managers avgörs oftast utifrån vilken arbetsgivare det är och positionens omfång. Några former av brand managers är: 

  • brand manager för en person: Som brand manager kan du assistera prominenta personligheter för att uppnå deras mål både inom affärer och i det personliga. Du organiserar framträdanden och intervjuer för att hjälpa till att förbättra deras varumärke och image. Du lägger även upp strategier för att öka antalet följare på deras sociala medier och hjälper dem att utveckla sina färdigheter. 
  • brand manager för en produkt: Som brand manager för en produkt arbetar du med ett företag för att öka medvetenheten om en existerande produkt eller introducerar en ny för marknaden. Ditt jobb är att ta fram den bästa paketeringen och varumärkesstrategin som gör att produkten drar till sig uppmärksamhet. Du jobbar med produktion- och marknadsavdelning för att effektivisera produktens varumärkesbudskap. 
Randstad
Randstad
4

att arbeta som brand manager.

Att jobba som brand manager innebär att bygga upp ett positivt anseende för det företag du arbetar för genom att öka dess synlighet. Här följer de specifika uppgifterna, arbetsmiljöerna och schemana för brand managers: 

5

utbildning och kvalifikationer som brand manager.

Du kan bli en brand manager om du har dessa utbildningsbaserade kvalifikationer: 

  • universitet och högskola: Rollen som brand manager är öppen för de som tagit en examen från universitet eller högskola i business management eller marknadsföring. Andra relevanta utbildningar är digital marknadsföring, reklam och psykologi. Att kunna visa upp akademiska meriter ses ofta som meriterande när man söker jobb, särskilt om man har ambitioner om att senare bli befordrad och få mer ansvar. 
  • yrkeshögskolan: Det finns YH-utbildningar inom till exempel företagande och marknadsföring som kan vara meriterande för den som vill söka ett jobb som brand manager. 
  • arbetslivserfarenhet: För att bli en brand manager krävs utförlig arbetslivserfarenhet från roller inom antingen marknadsföring eller digital marknadsföring. Nivån av erfarenhet ökar dina chanser att få jobbet. Ett sätt att samla på dig mer praktisk erfarenhet är att söka en praktikplats på ett relevant företag. 
Randstad
Randstad
6

kunskaper och kompetenser.

Några viktiga kompetenser som behövs i rollen som brand manager är: 

  • berättandeförmåga: Som brand manager skapar du innehåll och innovativa kampanjer som resonerar hos kunderna. Att vara skicklig på berättande och storytelling hjälper dig att kommunicera med mottagarna och förklara produktens funktioner. 
  • förmåga till multitasking: Som brand manager jonglerar du olika marknadsförings- och reklamkampanjer för åtskilliga produkter. Att vara bra på att kunna hålla många bollar i luften gör det lättare för dig att kunna hantera flera uppgifter på samma gång utan att behöva kompromissa med kvalitén i någon av dessa uppgifter. 
  • social förmåga: Att vara bekväm i sociala sammanhang och ha en bra social förmåga hjälper dig att få kontakt och samarbeta med andra. Eftersom du dagligen jobbar med olika proffs kommer din sociala förmåga att hjälpa dig att bibehålla relationer. 
7

FAQ.

Vanliga frågor om att jobba som brand manager.