Har du nyligen bytt jobb eller planerar du att göra det? Spännande! Känns det kanske också lite läskigt eller utmanande, speciellt eftersom du till viss del kommer att jobba på distans och inte träffa dina nya kollegor varje dag? Då är du långt ifrån ensam. I den här artikeln delar vi med oss av våra bästa tips för hur du kommer in i ditt nya jobb så bra som möjligt, och hur du lär känna kollegorna i den digitala arbetsvardagen.

Att börja på ett nytt jobb kan kännas både spännande och läskigt på samma gång. Det är en helt ny kontext med nya arbetsuppgifter att komma in i och nya människor att komma ihåg namnet på.

 

girl-by-the-desk
girl-by-the-desk

Att lära känna kollegorna hör till en av de främsta utmaningarna med att börja ett nytt jobb. Och det blev inte precis lättare i samband med covid-19-pandemin som gav upphov till en helt ny arbetsvärld – den digitala – då många arbetstagare övergick till att arbeta på distans. Att lära känna sina nya kollegor i en digital kontext kan minst sagt vara svårt. Samtalen vid kaffemaskinen, möjligheten att ställa en snabb fråga över skrivbordet och att äta lunch tillsammans är plötsligt inte lika självklart som det var innan arbetsplatsen gick från att vara fysisk till delvis digital. Här är våra bästa tips på hur du kommer in i jobbet och lär känna kollegorna i en delvis digital arbetsvardag.

åk in till kontoret så mycket du kan

En av de stora utmaningarna med att lära känna sina nya kollegor digitalt beror just på kontexten – man träffas inte “på riktigt”. Har du möjlighet att bestämma själv hur mycket du vill åka in till din arbetsplats är en stark rekommendation att åka in varje dag, i alla fall till en början. På så sätt blir ditt nya jobb mer verkligt, och du får chans att skapa dig en känsla för hur det är på jobbet. Passa också på att informera ditt team om vilka dagar du planerar att vara inne så ansluter nog fler kollegor och ni får chans att träffas i verkligheten

förlägg möten fysiskt

Ett naturligt forum att träffa kollegor i verksamheten är i möten av olika slag, och ett klokt råd är därför att i den mån det går ha dessa fysiskt. Ska du och en kollega bestämma tid för ett arbetsmöte kan du föreslå att ni tar det en dag då ni båda är på plats. På så sätt får ni en naturlig chans att ses, och får en bättre bild av varandra.

Ytterligare ett tips på detta område är att ta initiativ till att delta i möten med andra delar av verksamheten än enbart din egen arbetsgrupp. Du kan säga att du vill lära dig mer om en annan del av organisationen och gärna vill lyssna in till ett av deras veckomöten till exempel.

våga fråga

Det kanske låter klyschigt, men att våga fråga är A och O när man är ny på jobbet. När du till viss del verkar i en digital arbetsmiljö är det ännu viktigare att du fattar mod till dig, eftersom tröskeln kan kännas lite högre än när man är på plats fysiskt och ser sina kollegor. Istället för att ställa en snabb fråga över skrivbordet måste du nu lyfta luren, skicka ett mail eller pinga i chatten. Allt detta är okej – så tveka inte om du undrar över något. Du är ny och det är ingen som förväntar sig att du ska kunna allt till en början. Att ställa frågor blir också ett naturligt sätt att söka kontakt hos dina nya kollegor, så passa på att ställa så mycket frågor du bara kan i början så ska du se att du inte bara får mer kunskap om jobbet utan också lär känna kollegorna lite bättre.

lästips: 5 tips för att stärka din kommunikativa förmåga.

visa intresse

Att lära känna nya människor kan vara svårt, och ibland ta tid. Ett bra tips, oavsett om det är digitalt eller inte, är att visa intresse för dina kollegor. Ställ frågor och visa att du är intresserad. Frågorna kan handla om allt från kollegans hund som du kanske sett i bakgrunden i ett digitalt möte, eller om hur länge hen har arbetat inom bolaget. Vad fick hen att söka sig till just den här rollen? Vad har hen för intressen? Det är stor skillnad på att vara personlig och privat, och i det här sammanhanget är det ju det främst personlig du önskar vara. Vågar du öppna upp för samtal kommer du också att märka att du får frågor tillbaka och ni får fler saker att samtala om.

var tillgänglig och prioritera jobbet

När man är ny på jobbet kan det vara klokt att prioritera det så mycket som möjligt till en början. Med det sagt ska du såklart inte viga hela ditt liv åt ditt nya arbete, men det kan absolut vara fördelaktigt att inte boka in allt för mycket utanför jobbet en tid framåt. Prioritera att delta på sociala aktiviteter som jobbet anordnar, såsom gemensamma teamaktiviteter eller kanske en AW. Sådana tillfällen är bra för att lära känna dina nya kollegor bättre, eftersom de är ämnade att vara just sociala, lättsamma och roliga.