Det finns många vedertagna ”sanningar” om arbetslivet. Många stämmer men flera har gått ur tiden och vissa är rent av helt felaktiga. Här är forbes.com:s lista på sex myter om arbetslivet som forskningen har motbevisat.

ed5bdd6fdd244ef0b438d10527dcea65.jpg
ed5bdd6fdd244ef0b438d10527dcea65.jpg

åtta timmars arbetsdag leder till högre produktivitet

Anställda blir tvärtemot mer produktiva av kortare arbetsdagar. Även om Forbes påstående att en svensk stad har infört sex timmars arbetsdag inte stämmer, så behöver teorin inte vara desto mindre sann. Lettiska Draugiem Groups har genomfört en studie som visade just att de mest produktiva medarbetarna var de som arbetade mindre än åtta timmar och ofta tog pauser i sitt arbete. För att vara exakt var det de som tog 17 minuters paus för varje 52 minuter av arbete som fick mest gjort om dagarna.

pengar är den bästa motivationen

Forskningen talar sitt tydliga språk – en högre lön ger inte lyckligare medarbetare. När Boston Consulting Group frågade mer än 200 000 anställda världen över om de tio viktigaste faktorerna för att trivas på jobbet, kom en attraktiv lön först på åttonde plats. Uppskattning för arbetsinsatsen rankades högst följt av Goda relationer med kollegor.

kasta dig in i nya uppdrag och ge allt från start för att lyckas

Är det här din metod så är du knappast ensam. Att hejdlöst slänga sig in i nya uppdrag kan funka ibland men det är inte vad som gäller om du vill få ut det bästa resultatet. O.C. Tanner Institute har sammanställt vad som utgör ”great work” i studien The Great Work Study. Att stanna upp och fundera, ta pauser och lägga tid på att ställa rätt frågor under arbetets gång visade sig vara receptet för framgång.

högpresterare blir bra ledare

Att det är skillnad på chefer och ledare är i dag vedertaget och det går inte heller att sätta ett likhetstecken mellan en högpresterande medarbetare och en bra ledare. Även om många har förtjänat sina titlar genom en hög produktivitet eller expertis inom sitt område så handlar ledarskap snarare om att upptäcka kompetenser hos sina medarbetare och förmågan att utnyttja dem på bästa sätt. Studien the Value of Bosses (Stanton, Shaw och Lazear) visade att ledare som inte lyckas motivera och höja produktiviteten hos sina medarbetare har en dubbelt så hög kvot av uppsägningar som genomsnittsledaren i studien.

distansarbete ger sämre engagemang

Många företag är rädda för att låta sin personal arbeta hemifrån för att de ska prestera sämre utanför kontoret. Men forskningen hävdar motsatsen. Amerikanska Gallups studie State of the American Workplace visar att personal som tilläts att arbeta på distans var mer engagerade i sitt jobb. Forskning från Stanford visade dessutom att produktiviteten ökade med tretton procent när medarbetarna själva fick välja varifrån de skulle jobba.

gör vad du älskar så behöver du aldrig jobba mer

En klassiker som nog alla fantiserat om någon gång. Samtidigt som det är sant att du kanske aldrig upplever att du jobbar när du gör vad du älskar så kommer du heller inte att göra någon riktig skillnad i ditt arbete. Undersökningen The Great Work Study analyserade 1,7 miljoner olika fall av arbete som prisats och fann att 88 procent av dem tog sin start i frågan ”Vad för skillnad kan jag göra som andra människor skulle uppskatta?”. Nyckeln är alltså ett osjälviskt tänkande.

Se Forbes lista här

Vi har hundratals lediga jobb runt om i Sverige. Se om du hittar ett som passar dig.

lediga jobb