vad är en customer service manager?

Som customer service manager planerar du för en produktiv arbetsmiljö för de anställda och ser till så att arbetslaget håller igång i förhållande till servicekraven. Du förbättrar nivån av nöjdhet och tillfredställelse samt hjälper teamet inom customer service att behålla kunder. Förutom att leda de anställda har du även dialog med toppkunder i företaget och ser till så att de är nöjda med de produkter som ni erbjuder. Du behöver ha en djup förståelse för företagets produkter och specifika erbjudanden så att du kan hantera klagomål från kunder. 

lediga jobb
1

vad gör en customer service manager?

Customer service managers utför varierande uppgifter och sitter på olika roller beroende på vilket område de arbetar inom. Till exempel arbetar customer service managers inom hälsa och sjukvård med att förbättra effektivitet och arbetsflödet genom att försäkra sig om att faciliteterna erbjuder service av högsta möjliga kvalitet. De organiserar arbetsscheman och olika sjukhusfunktioner för att patienterna ska få hjälp och vård så snabbt som möjligt. 

Vissa customer service managers som arbetar inom teknikföretag ser över installation, underhåll och testning av tekniska produkter. I princip alla customer service managers är bra med människor, har fin kommunikativ förmåga och är skickliga problemlösare. 

Skulle arbetet som customer service manager passa din kommunikations- och problemlösningsförmåga och intresse för service? Läs då vidare för att ta reda på mer om vilka kompetenser och kvalifikationer som krävs för att lyckas i rollen som customer service manager. 

Smiling woman in an office
Smiling woman in an office
2

genomsnittlig lön som customer service manager

Hur mycket en customer service manager tjänar varierar beroende på vilken roll du har inom företaget. Det skiljer sig även mycket mellan en customer service manager på en ingångsroll och någon som har haft jobbet länge. Skaffar du erfarenhet och utökar din kompetens kommer även lönen bli högre inom sin tid. Det kan även variera mellan jobben hos privata företag eller i offentlig sektor, och något som kan påverka lönen.  Lönespannet för en customer service manager kan ligger på mellan 34 000kr och 45 000kr i månaden. 

3

olika roller av customer service manager

Rollen som customer service manager varierar beroende på bransch eller område, och vilken roll man har. Några former av customer service managers kan vara följande: 

  • Customer service manager för kundservice
    Som customer service manager på kundserviceavdelningen utbildar och lär du upp anställda så att de kan hantera kunder och lösa och ta hand om klagomål/feedback. Du erbjuder även tjänster som utförs efter själva försäljningen, som till exempel planering av leverans och installation. 
  • Customer service manager inom hälsa och sjukvård
    Här jobbar du i en administrativ roll där du leder och utbildar sjuksköterskor och läkare för att säkerställa att patienterna tas emot och får vård snabbt, på bästa möjliga sätt. Du hanterar även klagomål och feedback från patienter. 
  • Customer service manager i offentlig sektor
    Här arbetar du inom statliga och kommunala verksamheter och avdelningar med en roll som kretsar kring olika former av service som är riktad mot allmänheten. Du organiserar arbetslag för att se till så att invånarna får så bra service som möjligt av de tjänster som erbjuds. 
  • Customer service manager inom IT
    När du arbetar på teknik företag som customer service manager assisterar du kunder med installation och underhåll av tekniska produkter. Du utbildar och lär även upp arbetslag inom kundsupport så att de kan bidra med teknisk support till kunder och hjälpa till med felsökningar. 
4

att arbeta som customer service manager

En customer service manager fokuserar på att förbättra kunders upplevelse av företaget och dess produkter eller tjänster, genom en så bra service och support som möjligt. Läs mer om vilka arbetsuppgifter en customer service manager kan ha och hur arbetsmiljön ser ut. 

5

utbildning och kvalifikationer

  • universitets - och högskoleutbildning
    Om du vill bli en customer service manager kommer det vara bra att ha en kandidat eller master inom ett område som relaterar till affärsverksamhet eller service. Det ger dig kunskaper och expertis som du kan ha användning av i rollen som customer service manager och som även kommer göra dig mer attraktiv på arbetsmarknaden. 
  • praktikplats
    Inom vissa utbildningar ingår det praktikplats, men du kan även söka praktik utan att studera samtidigt. Genom att praktisera inom bland annat marknadsföring, försäljning eller olika former av serviceyrken samlar du på dig arbetslivserfarenhet att lägga till ditt CV och gör dig mer redo inför rollen som customer service manager. 
6

kunskap och kompetenser

En customer service manager behöver följande kunskaper och kompetenser för att lyckas i rollen: 

7

vanliga frågor om att jobba som customer service manager

Här är de mest ställda frågorna om att arbeta som customer service manager.

8

bevaka jobb för customer service manager

Genom att skapa en jobbevakning hos oss så säkerställer du att du inte missar det perfekta jobbet för dig. Du sätter upp kriterierna så skickar vi mejl till dig när vi får in jobb som matchar dina preferenser.

skapa jobbevakning