Ge transparens om projektets ekonomiska situation för projektledaren (PM) och projektets kärnteam (PCT).
Delta i PCT-möten och andra relevanta projektmöten. Utmana PCT för att säkerställa lyckad projekttillämpning.
Tillsammans med PM och PCT, förbereda rapportering för projektrevideringar inklusive relevanta ekonomiska analyser.
Hantera den månatliga anslutningsprocessen för projektet och se till att projektredovisningen är i linje med redovisningsreglerna.
Kontrollera projektets kostnader, analysera avvikelser och rekommendera möjliga åtgärder för att rätta till dem.
Bidra till risk- och möjlighetshantering genom att utmana projektinput och rekommendera möjliga åtgärder för att mildra risk eller uppnå möjligheter.
Se till att projektberäkningar återspeglar det aktuella läget för projektet och leda ombedömningen av projektets kostnadsantaganden.
Leda budget- och prognosprocesserna på projektnivå och uppdatera projektplaneringen i de finansiella systemen därefter.
Hantera faktureringsprocessen, säkerställa korrekt momsbehandling och följa upp fordringar.
Utmana projektets kassaplanering och uppdatera kassaflödesrapporteringen.
Driva säkrings- och obligationsaktiviteter i samarbete med centrala team (där det är tillämpligt).
Koordinera med interna intressenter inom och utanför finansorganisationen.