vad tänker rekryteraren om min Linkedin-profil?

det här ska du inte ha på din LinkedIn-profil.jpg

LinkedIn har seglat upp som en viktig kanal i jobbjakten. Randstads rekryteringskonsulter ger en inblick i rekryterarens tankeprocess och verktygen som optimerar ditt varumärke i digitala kanaler. Och förklarar varför du inte ska be mamma om en endorsement.

LinkedIn kan påverka redan innan rekryteringsprocessen startar

När en arbetsgivare eller ett rekryteringsföretag ska påbörja en rekryteringsprocess är det första man gör att komponera en kravprofil; det vill säga ta reda på de kompetenser och egenskaper man behöver för den specifika tjänsten. Och LinkedIn är ett viktigt verktyg redan där. Inte minst när det gäller mer nischade eller seniora tjänster och chefsposter.

Det tenderar att blir mindre och mindre annonsering, det blir allt vanligare med search-uppdrag, inte minst executive search. Det innebär att rekryterare söker upp kandidater på andra sätt än genom annonsering.

Ofta försöker rekryteraren då ta sig en titt på olika målföretag, för att kartlägga vilka andra arbetsgivare som har anställda med just den kompetensen man söker. Därefter kan man pin-pointa individer som är intressanta för just det här uppdraget.

Rekryterare använder då ofta LinkedIn för att kolla bakgrund; på vilka företag har personen jobbat, i vilka roller och så vidare. På så vis kan man få en fingervisning om huruvida det är någon vi bör kontakta eller ej.

LinkedIn är inte den enda kanalen

Använder rekryterare bara Linkedin?
Nej, inte alls. Vi har ett stort antal cv-databaser som vi kikar i. Är det en väldigt smal kompetens där Linkedin och databaser inte ger så mycket så jobbar vi även med tipsare och våra egna kontaktnät.

Hur använder rekryterare sociala medier i rekryteringar som annonserats ut?
Vi använder ofta sociala medier - och inte minst Linkedin - för att få en hint och kolla att saker och ting verkar stämma med vad personen har uppgett i cv:t. Givetvis googlar vi också för att se vad vi kan få fram.

så här maxar du din egen profil på LinkedIn

Vad bör jag tänka på gällande min Linkedin-profil?
Det viktigaste är att du fokuserar på den tjänst du har i dag. Uppge din titel, beskriv vad du gör och när du började. Är du till exempel chef över något område – ange då hur många personer du ansvarar för.

Ett annat viktigt tips är att också beskriva företaget. Jobbar du på ett känt företag som Ikea vet ju de flesta vad det är men det finns många, ganska stora företag, som inte är så kända för allmänheten. Berätta vad företaget gör, ange nyckeltal som antal anställda, omsättning och så vidare. Omkring 75 procent av de cv:n jag får in saknar de här viktiga bitarna.

Hur stor roll spelar endorsements och rekommendationer?
Endorsements är bra för att man får en känsla att det finns de som har förtroende för individen. Samtidigt är det ju väldigt lätt att trycka på knappen och endorsements säger egentligen inte så mycket. Om det däremot är rekommendationer, då tittar vi betydligt noggrannare. Det är bra om du undviker rekommendationer från nära släktingar, det blir lätt för personligt istället för professionellt. Men till syvende och sist måste rekryteraren alltid göra en egen bedömning.

Vad ska jag INTE ha med på min Linkedin?
Se till att din sida inte blir för personlig, Linkedin är inte Facebook. Delta exempelvis bara i diskussioner där du faktiskt har kompetens och kan dela med dig av expertis på ett professionellt sett. Du måste vara medveten om ditt eget varumärke. Tänk även på din profilbild och vad den förmedlar. 

Så här maxar du din profil i sociala medier