Brand Manager till Visit Sweden.

Detaljer

Kontakt:
Lotta Carlsson, 
+46730752325, 
lotta.carlsson@randstad.se
Sista ansökningsdag:
2021-08-15
Omfattning:
Heltid
Anställningsform:
Tillsvidare
Ort:
Stockholms län, 
Stockholm kommun
Kategori:
Marknad, kommunikation & media
Specialisering:
Marknadskommunikation

arbetsbeskrivning.

Söker du en utvecklande roll i en spännande verksamhet, där du dagligen får möjlighet att göra skillnad tillsammans med härliga kollegor? Är du en skicklig varumärkesbyggare med erfarenhet av komplexa, globala sammanhang, van att driva strategiskt kommunikations- och varumärkesarbete och redo att ta resmålet Sverige till nya höjder? Hos oss på Visit Sweden välkomnas du till en verksamhet som präglas av engagemang, hög kompetensnivå och samverkan!

ansvarsområde.

I din roll som Brand Manager leder och ansvarar du för utvecklingen av varumärket Sverige, som resmål. Du arbetar strategiskt för att utveckla varumärkesarbete och säkerställa att strategier, projekt och aktiviteter är i linje med Visit Swedens mål och visioner. Du samordna strategier och aktiviteter med relevanta team och har ett nära samarbete med kollegorna inom alla delar av Visit Sweden. 

Som Brand Manager arbetar du brett med Visit Swedens varumärkesarbete. Du samordnar, driver, rapporterar och håller ihop utvecklingen av varumärkesarbetet genom att:
  • Utveckla strategier för Visit Swedens varumärkesarbete, för resmålet Sverige 
  • Ansvara för Visit Swedens visuella identitet för resmålskommunikation, i nära samarbete med ansvarig för varumärket Visit Sweden (bolagets varumärke)
  • Ansvara för att Visit Sweden når uppsatta mål, för resmålet Sverige
  • Ansvara för att vår varumärkesplattform och våra guidelines är lättillgängliga verktyg som stärker vårt marknadskommunikationsuppdrag
  • Planlägga, driva, genomföra och följa upp strategiska varumärkesprojekt tillsammans med olika team, för respektive initiativ
  • Ha en central roll i strategiska marknadsföringsprojekt
  • Delta i relevant Nation Branding-arbete som stödjer resmålet Sverige, t ex tillsammans med Svenska Institutet
  • Ansvara för relationen med upphandlad byrå inom varumärke och kreation
  • Ansvara för att förenkla och tydliggöra hur besöksnäringen tillsammans med Visit Sweden kan dra nytta av framtagna strategier för resmålet genom konkreta aktiviteter (såsom en typ av extern “Brand book”)
  • Delta i olika typer av möten och arenor, där brand management är en relevant del.
  • Utveckla Brand Partnerships
  • Hålla dig uppdaterad om utveckling, trender, ny forskning etc inom området
  • Utbilda, coacha och inspirera kollegor och olika intressenter i det löpande varumärkesarbetet

Som Brand Manager blir du en mycket viktig del av arbetet för resmålet och bolaget Visit Sweden. Du rapporterar till våra två Chief officers som leder Visit Swedens avdelning Brand & Marketing. Du kan ha din arbetsplats på huvudkontoret centralt i Stockholm eller på den ort i världen som passar dig bäst.

kvalifikationer.

Den vi söker har sannolikt minst tio års erfarenhet från olika roller inom marknad/kommunikation, varav fem år i liknande strategiska roller, som t ex Planner eller Brand Manager. Du har minst fem års erfarenhet av att driva och leda komplexa kommunikationsprojekt och ett par års erfarenhet av kommunikationsarbete på global nivå.
 
Du behöver ha gedigen erfarenhet av strategiskt kommunikations- och varumärkesarbete och vara van att planera, driva, genomföra och följa upp strategiska varumärkesprojekt. Du har erfarenhet av att arbeta med och utveckla varumärkesplattormar (policies, mallar, riktlinjer och dokumentation), samarbeta med och kravställa mot externa byråer och du navigerar med lätthet i komplexa sammanhang med många olika intressenter.

Har du erfarenhet av operativt kommunikations- och varumärkesarbete eller liknande roller med ansvar för varumärkesfrågor inom besöksnäringen, ser vi det som ett plus. Det är även en fördel om du har erfarenhet av kommunikationsarbete i en större verksamhet där Sverige, ur ett internationellt perspektiv, är en del av budskapet. Erfarenhet från kommunikations- eller reklambyråverksamhet, kunskap inom målgrupps- och varumärkesanalys, erfarenhet av Brand Partnerships, samt erfarenhet av offentliga uppdrag och att kommunicera utifrån Agenda 2030 ser vi också som meriterande. 

Vi vill att du har en relevant eftergymnasial utbildning inom t ex marknadsföring/kommunikation (alternativt annan utbildning som Visit Sweden bedömer som likvärdig) kombinerat med relevant erfarenhet från strategiskt kommunikations- och varumärkesarbete. 

Du behöver ha arbetat i någon form av arbetsledande roll, gärna globalt och vara van att hantera projekt och aktiviteter som omfattar kollegor i andra länder. 

Du är van vid budget- och resultatansvar, har arbetat med verksamhetsplanering och uppföljning, samt har erfarenhet av strategisk och operativ affärsutveckling i någon form.

Vi förutsätter att du är en van användare av verksamhetsstödjande system, har mycket goda kunskaper i Officepaketet och är van att ta fram olika typer av presentationer. Du har förmåga att uttrycka dig väl och pedagogiskt, och du behärskar svenska och engelska på hög nivå i både tal och skrift. 

Som person är du trygg, positiv och prestigelös. Du har lätt för att skapa och bibehålla goda relationer och agerar på ett ansvarstagande och lösningsorienterat sätt. Du har förmåga att arbeta självständigt, men uppskattar också det stöd du kan få och ge i ett team av kollegor. Du har ett strukturerat arbetssätt, är en mycket god kommunikatör och ser god service som en självklarhet. Du behöver vara van att ta egna initiativ, prioritera och kunna omprioritera vid behov, samt arbeta proaktivt och få saker ur händerna. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ansökan.

Sista ansökningsdag: 15 augusti 2021
Urval och intervjuer kommer att ske med start v 33.

För information: I denna rekrytering samarbetar vi med Randstad. 
Kontakta gärna Lotta Carlsson på telefon 073 075 23 25 för mer information.

Vi välkomnar och värdesätter mångfald; våra medarbetare är alla unika och vi eftersträvar etnisk och kulturell mångfald samt en jämn könsfördelning. Vi sätter värde på att ha balans i livet och vi tror på en inkluderande och kreativ arbetsplats för våra anställda.

om Visit Sweden.

Att jobba på Visit Sweden:
Vill du ha en unik chans att jobba med ett företag vars produkt är ”hela Sverige”, vilket i sig är helt unikt? Vill du sätta Sverige på kartan ur ett hållbarhetsperspektiv och trivs med att utveckla och kunna påverka positivt?

Visit Sweden är Sveriges marknadsföringsbolag som marknadsför Sverige som resmål, svenska destinationer och upplevelser med målet att öka människors lust att resa hit. Hos oss är du omgiven av motiverade, kompetenta och professionella kollegor.

Ditt jobb kommer att vara omväxlande och spännande i en varierande, dynamisk och global miljö där du kommer att vara del av många intressanta samarbeten. Vi är en organisation i ständig rörelse och erbjuder en miljö där medarbetare utvecklas och stimuleras. I Visit Swedens verksamhet arbetar marknadsförare, analytiker, projektledare, ekonomer och specialister inom PR, webb, sociala medier och event. På kontoren i utlandet har vi lokalt anställda. Koncernspråket är svenska.

Om Visit Sweden:
Som Sveriges marknadsföringsbolag, där Visit Sweden marknadsför Sverige som resmål, bidrar vi till fler jobb och större intäkter i Sverige. Bolaget tillhandahåller även kommunikations- och kunskapstjänster relaterade till besöksnäring, turism och resor. 

Visit Sweden är ett aktiebolag som sedan 1 januari 2020 är helägt av svenska staten. Drygt 50 personer arbetar för Visit Sweden, som årligen omsätter cirka 150 miljoner svenska kronor (2019). Visit Sweden har huvudkontor i Stockholm och finns representerade i Storbritannien, Tyskland, USA, Nederländerna, Frankrike och Kina. Mer om Visit Sweden: www.visitsweden.com

https://www.visitsweden.com