Det expansiva svenska företaget Arcam verkar i den heta 3D-printing-världen – en industri som många har stora framtidsförhoppningar på. I ett företag som växer så att det knakar är förstås kompetensförsörjningen en viktig framgångsfaktor. Det är där som Randstad kommer in i bilden.
Arcam är börsnoterat och tillverkar produkter för industriell 3D-printing i metall. Företagets teknik, Electron Beam Melting, innebär att komponenten byggs upp av smält metallpulver i lager på lager. Bolagets produkter används främst för att tillverka ortopediska implantat och inom flyg- och rymdindustrin.
– Ett exempel på användningsområde är höftkoppar som skrivs ut i titan och som sedan ersätter utslitna höfleder på människor, berättar Hanna Snaar som är Logistics Manager på Arcams huvudkontor i Mölndal.
hög tillväxttakt
Arcam verkar alltså i en extremt expansiv bransch och växer dessutom snabbare än branschsnittet. Idag har företaget 300 anställda och hinner inte anställa i takt med att företaget växer. Det är därför som Randstad har anlitats som kompetensförsörjningspartner.
– Arbetstoppar uppstår kontinuerligt och vi behöver ta in personal på kort varsel. Både inom produktion och inom logistik. Vi har en växtverk som är enorm och har vuxit både organiskt och genom förvärv. Det finns ingen brist på arbetsuppgifter, berättar Hanna Snaar.
– Samarbetet fungerar bra och Randstad har hittat bra personer. De sourcar bland profiler och jag träffar och intervjuar de intressanta kandidaterna. Det har hänt att jag har intervjuat personer på fredagen som har börjat direkt efter helgen, fortsätter hon.
enkel kommunikation
På Arcam är det viktigt att Randstads medarbetare behandlas på samma sätt som de som formellt är anställda av Arcam. Det är en viktig framgångsfaktor, tror Hanna.
– Vi behandlar Randstad-medarbetarna som vår egen personal. Vi har även anställt direkt från Randstad till Arcam, vilket får anses vara ett gott betyg.
– Vi har enkel och bra kommunikation vilket genomsyrar hela samarbetet. Vi har en poollösning som passar bra för Arcam, fyller Niclas Gustafsson i som är Key Account Manager på Randstad.
arbetsmiljön är viktig
Samarbetet med Randstad koordineras genom ett möte en gång i månaden där de enskilda konsulterna diskuteras samtidigt som framtida behov kartläggs.
– Vi pratar dessutom mycket arbetsmiljö. Det är Randstad som har arbetsgivaransvaret, men det är förstås viktigt att vi har ett bra samarbete. Vi är börsnoterade och det är arbetspeakar i slutet av varje kvartal då det kan vara lite stressigt, så det är viktigt att kontinuerligt stämma av arbetsmiljön, säger Hanna.
– Vi jobbar med checklistor där vi stämmer av arbetsmiljön en gång per år och självklart löpande när jag varannan vecka träffar alla våra konsulter. Det händer hela tiden mycket på Arcam så det gäller för mig att ligga nära både kund och konsult, konstaterar Linda Gylling som är konsultchef på Randstad.
Arcam kombinerar både heltids- och deltidsanställda via Randstads studentpool. Fem studenter delar på arbetet på logistikavdelningen en dag var per vecka. Det är främst studenter som läser olika tekniska utbildningar på Chalmers.
– Det är den typ av människor som vi gärna vill ska veta att Arcam finns, så det finns en employer branding-parameter också i samarbetet med Randstad. Därför är det viktigt att lägga tid på att hitta rätt konsulter. Det är ganska ofta som de blir anställda av oss, så det är viktigt att det finns ett långsiktigt perspektiv i rekryteringsprocessen.
söker du personal?
Vill du diskutera ditt personalbehov eller veta mer om våra tjänster? Ring oss på 020-170 70 70 eller fyll i en förfrågan så kontaktar vi dig.
skicka en förfrågan